Popis: |
Všichni učitele chtěji „učit spravně“. Někteři meně zkušeni učitele možna tapou, co to přesně znamena. Ti zkušenějši to dokažou mnohdy docela dobře vystihnout. Ale pro všechny učitele může byt někdy těžke vzpomenout a uvědomit si, co všechno k teto skutečnosti patři. V takove situaci jsou užitečnou oporou didakticke zasady (principy). Didakticke zasady jsou obecna doporučeni tykajici se procesu vyuky, zahrnujici požadavky na organizaci, průběh a efektivitu vzdělavani, volbu didaktickych prostředků a nastrojů interpretace a prezentace učiva žakům. Jejich znalost a respektovani didaktickych zasad patři k zakladnim a stale platnym profesnim dovednostem každeho dobreho pedagoga napřič všemi stupni vzdělavaciho systemu. Znalost didaktickych zasad může byt vyznamnou pomůckou při planovani, připravě, realizaci i zpětnem hodnoceni vzdělavacich aktivit. Přirodovědne vzdělavani ma jista specifi ka, ktera se pochopitelně promitaji i do uvažovani o tom, jak učit spravně přirodovědna temata, a take do uvažovani o didaktickych zasadach v přirodovědnem vzdělavani. Tato kniha vznikla na zakladě transparentni mezioborove diskuse širokeho autorskeho kolektivu (16 didaktiků 7 oborů) a důkladne literarni rešerše. Při ni jsme vychazeli z obecnych didaktickych zasad (Petlak, 1997; Obst, 2006), z didaktickych zasad přirodovědneho vzdělavani (Pavlasova, 2014; Altmann, 1971; Řehak, 1967), z didaktickych zasad pro přirodovědne vzdělavani děti předškolniho věku (Jančařikova, 2019) a z 12 kličovych principů Hejneho didaktiky (12 kličovych principů, 2021). V knize je vytyčeno 20 didaktickych zasad, ktere je třeba v přirodovědnem vzdělavani uplatňovat. Všechny jsou vysvětleny a ilustrovany na konkretnich přikladech z praxe. Hlavni snahou autorskeho kolektivu je poskytnout komplexni pohled na didakticke zasady v novem kontextu současneho přirodovědneho vzdělavani a srozumitelně je představit čtenařům – pedagogickym pracovnikům, oborovym didaktikům nebo studentům pedagogickych oborů. |