Analýza mediálního textu jako předpoklad pro mediální výchovu v českém jazyce

Autor: Schneiderová, Soňa, Holanová, Radka, a kol
Předmět:
Kategorie:
Popis: Téma mediální výchovy je stále aktuální a stále se hledají možnosti, jak jednotlivá témata přiblížit. Naše publikace je jedním z takových příspěvků. Na čtyřech příkladech ve čtyřech kapitolách, jež reprezentují případové studie, jsme se rozhodli představit konkrétní témata a analyzovat konkrétní materiál. Každá ze čtyř kapitol začíná krátkým úvodem k tématu. Zde je téma uvede_x005F_x0002_no a osvětleno v kontextu znalostí o něm. Pokračování představuje výklad a analýzu v podobě případových studií, které předkládají mediální sdělení, jež jsou podrobena rozboru a jsou komentována. Části o reklamě jsou doplněny přílohami, obrazovými a textovými. Seznam literatury, která byla k daným tématům využita, je uveden na konci knihy. Čtyřem analytickým kapitolám předchází kapitola první, jež krátce seznamuje čtenáře se stavem mediální výchovy v českém školním prostředí. Úvod k vlastním případovým studiím představuje kapitola přinášející stručný výklad o tom, s jakými druhy médií se v současné společnosti můžeme setkat, a výklad o tom, jak chápeme mediální diskurz a co předpokládáme při analýze mediálního textu, ev. co je to analýza diskurzu, jaké metody k analýze mediálního diskurzu slouží. Z rozdílnosti témat a přístupů k textu autorů této publikace je zřejmé, že my sami volíme poněkud širší chápání samotného pojmu diskurz a ztotožňujeme se s pojmem diskurz jako množinou textů sjednocených určitým tématem, jazykem a vztahem ke skutečnosti, kterou jednotlivé texty reprezentují.
Databáze: eBook Collection (EBSCOhost)