Popis: |
Nejen proto, že se množí různé hlasy, často i kritické, komentující obsah a způsob vyučovaní českému jazyku na základních školách, ale i proto, že se oborová didaktika češtiny v poslední době výrazně posunula (na což reaguje řada časopiseckých příspěvků, zprav o výzkumech domácích i zahraničních, několik dílčích studii i knižních prací – srov. Literatura na konci této práce), reaguje tato monografie na vzniklou situaci. Poslední syntetická práce zabývající se systematicky problematikou výuky na 1. stupni ZŠ je Didaktika českého jazyka autorů R. Brabcové a kol. vydaná v SPN již v r. 1990 (v tisku ovšem ještě v době jednotné školy před r. 1989), dílčími otázkami se zabývá Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky autorů J. Svobodové a kol. vydána v Ostravě v r. 2003. Monografie, kterou teď držíte v rukách, si sice nečiní nároky na syntetické pedagogické dílo, přináší však zásadní teoretické informace z oborové didaktiky českého jazyka, jež jsou východiskem pro moderní pojetí výuky češtiny na 1. stupni ZŠ, a současně nabízí řadu praktických doporučeni pro učitele, studenty učitelství, ale i rodiče, jež mladší žáky vzdělávají nebo se na tuto činnost připravuji. |