Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky
Autor: | Z. Šalamounová, J. Bradová, K. Lojdová |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2014 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 24, Iss 3 (2014) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
DOI: | 10.5817/PedOr2014-3-375 |
Popis: | Předložená teoretická studie se zabývá konceptem moci ve školní třídě. Jejím cílem je analyzovat koncept moci prostřednictvím jeho ústředních vlastností, a hlouběji tak porozumět jeho definici. V návaznosti na to poukazujeme na intervenující faktory, jež se do podoby mocenského uspořádání ve třídě promítají a které mohou zastávat významnou roli v mocenském uspořádání ve třídách začínajících učitelů a potažmo také studentů učitelství. V první části příspěvku je moc definována skrze tři její hlavní charakteristiky: cirkularitu, situačnost a reciprocitu. Druhá část příspěvku je věnována hlavním faktorům, které se do mocenského uspořádání ve školní třídě promítají. Těmito faktory jsou míra shody zájmů mezi učiteli a žáky, podoba vzájemných vztahů a kontext, v němž k uspořádání mocenských vztahů dochází. Z příspěvku vyplývá, že fenomén moci hraje u začínajících učitelů významnou roli. Právě u nich je totiž funkční nastavení mocenských vztahů vnímáno jako jeden z klíčových problémů při vstupu do profese a stává se také stěžejním důvodem pro její opuštění. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |