Filozofie edukace jako reflexe společnosti: analýza krize modernity v románech Murakamiho a Houellebecqa
Autor: | Michal Černý |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2024 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 33, Iss 2 (2024) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
DOI: | 10.5817/PedOr2023-2-244 |
Popis: | Studie s využitím filozofické interpretace literárních textů dle Petříčka analyzuje románové texty dvou autorů – Murakamiho a Houellebecqa – s ohledem na identifikaci prvků krize modernity. Studie pojmenovává jednotlivá témata, která je třeba novým způsobem v procesu edukace pojmout s ohledem na Latourovu tezi, že společnost, v níž žijeme, je moderní nikoli autenticky, ale pouze vnějškově. Jednotlivé aspekty krize modernity jsou analyzovány v rámci filozofie edukace. Tímto způsobem je analyzováno devět dílčích témat – magie, jídlo, pobyt, přiměřenost, tělesnost, krize jistoty, krize technizované společnosti, krize štěstí a krize spirituality. Studie ukazuje, že pokud má vzdělávání sloužit jako hermeneutická výbava pro život ve světě, je třeba některé jeho přístupy nebo koncepty znovu promyslet či nově reflektovat. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |