Vztah mezi úspěšností dětí v předplavecké výchově, jejich temperamentovými charakteristikami a stimulací k pohybovým aktivitám Relationship between children's successfulness in pre-swimming education, their temperament characteristics and stimulation to physical activities

Autor: Ludmila Miklánková
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2006
Předmět:
Zdroj: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, Vol 36, Iss 4, Pp 53-62 (2006)
Druh dokumentu: article
ISSN: 1212-1185
1213-8312
Popis: Cílem studie bylo posoudit a zhodnotit možnost ovlivnění úspěšnosti dětí předškolního věku v kurzu předplavecké výchovy některými vnějšími a vnitřními faktory. Zaměřili jsme se na úroveň environmentální stimulace k pohybovým aktivitám ze strany rodiny a školy a na rysy temperamentu sledovaných dětí. Do výzkumného souboru bylo zahrnuto 83 dětí – neplavců z mateřských škol, úplné výsledky se podařilo získat u 58 dětí (30 dívek a 28 chlapců). Průměrný věk sledovaného souboru byl 5.87 roku. Míra úspěšnosti dítěte v kurzu předplavecké výchovy, zaměřeném na výuku základních plaveckých dovedností, byla hodnocena pomocí standardizované pětisložkové testové baterie (Řehoř, 1969). Na základě výsledků byly děti zařazeny do tří skupin: U1 – velmi úspěšní, U2 – úspěšní, U3 – neúspěšní. Rysy temperamentu byly zjištěny prostřednictvím Eysenckova dotazníku (Müllner & Senka, 1987). Pro posouzení environmentální stimulace k pohybovým aktivitám jsme užili dotazníku ESPA (Renson & Vanreusel, 1990; Miklánková, 2005). Hodnocení souvislosti mezi stimulací k pohybovým aktivitám a úspěšností dětí v kurzu předplavecké výchovy bylo provedeno Mann-Whitney testem. Vztah mezi úspěšností probandů v předplavecké výchově a jejich typem temperamentu byl hodnocen analýzou variance, případně metodou Kruskal-Walis. Při porovnání stimulace k pohybovým aktivitám mezi skupinami s rozdílnou úspěšností v předplavecké výchově (mezi skupinami U1 a U2, U2 a U3) byl nalezen signifikantní rozdíl (p < 0.01) u jednoho ze stimulů sociální participace. Srovnání mezi skupinami U1, U2 a U3 potvrdilo statisticky významný rozdíl v dimenzi extraverze mezi skupinou U1 a U3 (p < 0.01) a mezi skupinou U1 a U2 (p < 0.05). Skupina U3, která dosáhla v testech plavecké úspěšnosti nejhorších výsledků, se signifikantně odlišuje od skupiny U1 také v typu temperamentu (p < 0.05). U sledovaného souboru byla prokázána statisticky významná závislost mezi úspěšností dítěte v předplavecké výchově a typem temperamentu (p < 0.05). The main aim of this inquiry was to review and evaluate possibilities of relations of preschool children's successfulness in a pre-swimming course to some outer and inner factors. We concentrated on a level of stimulation to physical activities from family and school and on temperament characteristics of monitored children. Our sample consisted of 83 children (non-swimmers) attending kindergartens. Complete results were obtained from 58 of them (30 girls and 28 boys). The mean age of the sample was 5.87 years. A degree of successfulness of a child in the pre-swimming education course, concentrated on teaching swimming fundamentals, was evaluated by a standardized 5 item set of tests (Řehoř, 1969). The sample was divided into three groups according to a total achieved test score as follows: U1 – very successful, U2 – successful, and U3 – unsuccessful. Temperament characteristics (temperament type and character dimensions) were assessed by the Eysenck questionnaire (Eysenck & Eysenck, 1994). The ESPA questionnaire (Renson & Vanreusel, 1990) was used to evaluate environmental stimulation to physical activities. A relationship between children's successfulness in pre-swimming education, their temperament type and character dimensions was evaluated by analysis of variance or the Kruskal-Walis test, respectively. The Mann-Whitney test was used to evaluate associations between stimulation to physical activities and successfulness in the pre-swimming education course. When comparing stimulation to physical activities between groups with different levels of successfulness in pre-swimming education (between groups U1 and U3 or U2 and U3, respectively), a significant difference was found (p < 0.01) in one of the stimuli of social participation. A comparison between the U1, U2, and U3 groups confirmed a statistically significant difference in the dimension of extroversion between the U1 and U3 groups (p < 0.01) and also between the U1 and U2 groups (p < 0.05). The worst group in the tests of the swimming successfulness (U3) significantly differs from the U1 group also in the occurrence of temperament types (p < 0.05). Within the assessed sample, a statistically significant dependence was found between the successfulness of a child in the pre-swimming education and temperament type (p < 0.05).
Databáze: Directory of Open Access Journals