Spolu, a přece odděleně: podoba částečně diferencovaného vzdělávání na druhém stupni ZŠ optikou učitelů
Autor: | Jana Navrátilová |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2020 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 30, Iss 3, Pp 347–374-347–374 (2020) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
DOI: | 10.5817/PedOr2020-3-347 |
Popis: | Studie analyzuje současnou situaci částečné diferenciace (rozdělování žáků v určitých předmětech, na část vyučování) na druhém stupni základních škol v Brně. Teoretická část je věnovaná problematice diferencovaného vzdělávání v ČR. Dále představuje mechanismus částečné diferenciace, na niž je nazíráno jako na jemnější formu dělení žáků. Studie je koncipovaná jako kvalitativní výzkumné šetření. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s vedením škol (n = 4) a individuálních rozhovorů s učiteli (n = 6), kteří mají přímou zkušenost s výukou v diferencovaných skupinách. Z výsledků vyplývá, že žáci jsou při částečné diferenciaci rozdělováni do dvou homogenizovaných skupin podle předem stanoveného kritéria – výkonu. Učitelé využívají částečně odděleného vzdělávání k tomu, aby mohli snáze diferencovat výuku, a to podle obsahu učební látky, tempa učení, ale také podle očekávaných schopností žáků v jednotlivých skupinách. Data dále ukázala, že se učitelé i vedení škol v určitých tématech týkajících se realizace částečně diferencované výuky na jejich školách rozcházejí. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |