Tematika výchovy v přírodě v díle Jaroslava Foglara pohledem pedagogických pracovníků
Autor: | Richard Macků, Jiří Němec, Ivo Jirásek |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2022 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 31, Iss 2, Pp 92–118-92–118 (2022) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
DOI: | 10.5817/PedOr2021-2-92 |
Popis: | Texty Jaroslava Foglara zasáhly několik generací čtenářů a opakovaně podnítily i zájem odborné veřejnosti. Dílčí výsledky, které popisujeme v tomto příspěvku, jsou součástí komplexního dotazníkového šetření (n = 1 174) s cílem popsat míru ovlivnění dílem J. Foglara; zejména jsme zjišťovali, které aspekty díla respondenti nejvíce oceňovali a které z nich následně aplikovali v reálném životě. Celkem se jednalo o 15 možných oblastí, z nichž jsme do analýzy pro tuto studii vybrali čtyři, které se nejvíce dotýkají tématu „výchova v přírodě“ – pobyt v přírodě a táboření, emotivní vnímání popisů přírody a krajiny, skupinovou soudržnost a celostní seberozvoj. Zjistili jsme, že respondenti s pedagogickou zkušeností významněji aplikují jednotlivé aspekty Foglarova díla. Toto poznání jsme identifikovali jak u respondentů z řad profesionálních pedagogů, tak i dobrovolných instruktorů, vedoucích a lektorů. Nejzásadnějším způsobem dílo J. Foglara ovlivnilo skauty, a to i přes skutečnost, že žádný z textů ani jiných prvků Foglarova výchovného systému nemá své zastoupení v oficiálním výchovném programu Junáka. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |