Tematický celek 'Tkáně' v gymnaziální biologii
Autor: | Veronika Bystrá, Adéla Čečmanová, Radka Marta Dvořáková, Barbora Váňová, Petr Novotný |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2023 |
Předmět: | |
Zdroj: | Scientia in Educatione, Vol 13, Iss 2 (2023) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 18047106 1804-7106 |
DOI: | 10.14712/18047106.2230 |
Popis: | Pro zvolený tematický celek gymnaziální biologie „Tkáně jsme navrhli konceptuální rámec, identifikovali učivo užívané v učebnicích a navrhli testové položky ověřující porozumění definovaným konceptům. Konceptuální rámec byl navržen na základě českých gymnaziálních učebnic biologie a doplňkových materiálů. Obsahuje deset základních konceptů, jejichž porozumění považujeme za cíl a důvod výuky daného tematického celku. Z učebnic jsme excerpovali učivo, které je použito pro budování porozumění těmto konceptům. Díky získanému vhledu jsme byli schopni popsat didakticky zajímavé aspekty tohoto tématu v českých učebnicích. Ve většině z nich tvoří úvodní bránu k organologii lidského těla. Na základě konceptuálního rámce a zamýšleného učiva jsme navrhli uzavřené testové položky s jednou správnou odpovědí. Položky byly validovány na třech gymnáziích, jejich analýza vycházela z klasické teorie testů a teorie odpovědi na položku. Výsledný set obsahuje 33 psychometricky validovaných testových položek zveřejněných pod licencí CC BY-SA 3.0, které jsou uvedeny jako příloha tohoto článku. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |