(Ne)úspěšné nastartování počátečního čtení
Autor: | Miroslava Nováková Schöffelová, Lucie Al Haboubi |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English |
Rok vydání: | 2022 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogika, Vol 72, Iss 3 (2022) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 0031-3815 2336-2189 |
Popis: | Zralost a připravenost dětí na školu je velkým tématem učitelské i rodičovské populace. Odborné kruhy diskutují o důležitosti jednotlivých složek školní připravenosti z různých úhlů pohledu. V tomto článku se zaměřujeme na připravenost dětí na čtení. Popisujeme a objasňujeme proces čtení jakožto dovednost vyžadující přípravu a určitý stupeň zvládnutí dovedností, které čtení předcházejí. Tyto dovednosti zasazujeme do kontextu psycholingvistického přístupu. Článek představuje, jaké dovednosti jsou podle tohoto přístupu důležité pro počáteční čtení, a na českých dostupných datech ukazuje, zda a jak dalece těmito dovednostmi děti na počátku čtení disponují. Dále předkládáme výzkumnou studii – obsahovou analýzu přípravného období učebnic počátečního čtení. Cílem studie bylo kvantifikovat a kvalitativně zhodnotit úlohy rozvíjející jednu z dovedností definovaných v úvodní části jako klíčovou pro počáteční čtení (konkrétně fonologické, resp. fonematické uvědomování). Metodou výzkumu je obsahová analýza učebnic počátečního čtení (živých abeced), v prvním kroku přípravného období, ve druhém kroku momentu seznámení s prvním grafémem. Výsledky poukazují na to, že zastoupení této oblasti v přípravném období živých abeced je minimální. Diskuse zasazuje zjištění do kontextu předškolního vzdělávání a navrhuje řešení, které by přineslo lepší kontinuitu v přechodu od preprimárního vzdělávání k primárnímu v oblasti čtení. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |