Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání

Autor: J. Škoda, P. Doulík
Jazyk: Czech<br />English<br />Slovak
Rok vydání: 2009
Předmět:
Zdroj: Pedagogická Orientace, Vol 19, Iss 3 (2009)
Druh dokumentu: article
ISSN: 1211-4669
1805-9511
Popis: Příspěvek mapuje období přibližně 250 let vývoje přírodovědného vzdělávání a jeho paradigmat zejména v českých zemích. Tento vývoj je však zasazován do širšího globálního kontextu. Charakterizovány jsou jednotlivé etapy vývoje přírodovědného vzdělávání a jejich signifikantní znaky od doby tereziánských školských reforem až po současnost. Příspěvek se dále věnuje základním úkolům, cílům a výzvám přírodovědného vzdělávání na prahu 21. století. Autoři v příspěvku vymezují komplexní témata přírodovědného vzdělávání: globální ekologické otázky a problémy, vzájemné vztahy mezi vědou, technikou a společností, klíčové pojmy a stěžejní témata přírodovědného vzdělávání, interdisciplinární myšlení. V souvislosti s celosvětovými trendy v řízení kurikula se rovněž zvyšuje autonomie učitelů přírodovědných předmětů a s ní i jejich odpovědnost. Nejdůležitější vybrané problémy tohoto tématu jsou v článku diskutovány a autoři se snaží hledat jejich optimální řešení.
Databáze: Directory of Open Access Journals