Dialogism and classroom interaction in English language teaching: A review of Czech research
Autor: | František Tůma |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2014 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 24, Iss 6 (2014) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
DOI: | 10.5817/PedOr2014-6-878 |
Popis: | Cílem předkládané studie je podat přehled o českém výzkumu interakce ve výuce angličtiny. Interakci chápeme jako vzájemné ovlivňování mezi učitelem a žáky během výuky. Na interakci ve třídě nahlížíme pohledem dialogismu, který chápeme jako teoretický a epistemologický rámec předpokládající interakci jako jednotku analýzy. V přehledové studii analyzujeme 9 empirických studií uveřejněných v letech 2006–2014 jako články v časopise, knihy, kapitoly v knize nebo disertační práce. Tyto studie byly kriticky analyzovány z pohledu dialogismu. Významným zjištěním je například skutečnost, že řada studií se zabývala jazykem učitele (teacher talk), především otázkami učitele a používáním cílového a mateřského jazyka. Tyto a další oblasti výzkumu porovnáváme s odrazem zahraniční situace ve vybraných přehledech výzkumu a poukazujeme na mezery v tuzemském výzkumu. Co se týče metodologie výzkumu (a s ní souvisejících teoretických východisek), řada studií při analýze interakce ve třídě abstrahovala od kontextu. Činnost jednotlivců (učitele, žáků) tvořila v řadě studií analytickou jednotku spíše než samotná interakce. Tato zjištění naznačují, že v empirickém výzkumu nebyl dialogismus příliš uplatněn. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |