Paradigmatický dualismus ve výzkumu v multikulturní výchově
Autor: | J. Hladík |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2009 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 19, Iss 4 (2009) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
Popis: | Článek vychází z potřeby přiblížit základní koncepce výzkumu v multikulturní výchově v USA, které mohou sloužit jako prostředek k popisu situace v této oblasti v rámci českého pedagogického prostředí. Domácí výzkum v oblasti multikulturní výchovy postrádá jasně vymezené cíle, obsah i metody, přičemž jejich definování není možné bez formulace základních přístupů k výzkumu v této oblasti. V příspěvku jsou uvedena dvě základní možná paradigmata, na základě kterých lze realizovat výzkum v multikulturní výchově. Jde o deterministické a indeterministické paradigma vycházející z ideových konceptů etnocentrismu a kulturního relativismu. V rámci těchto přístupů můžeme nacházet nejen inspiraci, ale také ponaučení z chyb dvou paradigmat formulovaných v USA: z asimilacionistického a pluralistického paradigmatu. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |