Obory ve škole a jejich enkulturační funkce
Autor: | T. Janík, J. Slavík |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2009 |
Předmět: | |
Zdroj: | Pedagogická Orientace, Vol 19, Iss 2 (2009) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1211-4669 1805-9511 |
Popis: | Jednou z funkcí školy, která se jeví jako klíčová, a to navzdory proměnám, jimiž škola prochází, je funkce enkulturační. Škola je jedinou relativně systematizovanou formou seznamování členů společnosti s kulturními obsahy. Ty zde figurují v podobě učiva systematizovaného prostřednictvím kurikulárních dokumentů do vzdělávacích oblastí, oborů, předmětů, průřezových témat apod. V přehledové studii zabýváme vztahem mezi obory a školními vyučovacími předměty. V souvislosti s tím autoři rozebírají některé problémy kurikula, zejména problém (ne)korespondence mezi kurikulem projektovaným, realizovaným a dosahovaným. Následně se zamýšlejí nad možnými příčinami (ne)úspěchu českých žáků v mezinárodně srovnávacích studiích TIMSS a PISA. V závěru zdůvodňují potřebu chápat pedagogický výzkum mj. v roli „kritického přítele“ probíhající kurikulární reformy. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |