Popis: |
Cílem článku je přinést informace o tom, co a kdo může ovlivňovat tvorbu postojů ke vzdělání u studentů středních škol. Teoretickým východiskem výzkumu se stalo pojetí postojů tuzemskými i zahraničními psychology jako jsou např. Nakonečný, Hewstone a Stroebe a vývojové teorie Kohlberga a Piageta. K získání informací byl použit dotazník s čtyřiadvaceti výroky, které se vztahují ke vzdělání. U každého z výroku je Likertova škála. Kromě těchto výroků jsou zde položky, které zjišťují demografická data (pohlaví, věk, typ školy, vzdělání rodičů). Data byla zpracována pomocí programu SPSS. Byla použita popisná statistika a pro ověření hypotézy Pearsonův korelační koeficient. Výsledky výzkumu poukázaly na to, že studenti středních škol vnímají vzdělání především jako prostředek pro lepší uplatnění na trhu práce. Získané informace budou sloužit pro plánování dalších výzkumných aktivit a v praxi při preventivních programech (např. postoj ke vzdělání jako součást motivace ke studiu). |