[Intestinal motility disorders in multimorbidity: between constipation and diarrhea]

Autor: Klaus Friedrich, Becher, Saskia, Rupp
Jazyk: němčina
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: Deutsche medizinische Wochenschrift (1946). 145(20)
ISSN: 1439-4413
Popis: The Rome IV criteria for primary chronic obstipation help to distinguish between short-term ailments and a chronic pattern of complaints 1. In general, there are several causes of defecation disorder in the age group of the elderly. Anamnesis and observance of red flags in addition to a geriatric basic assessment make it possible to narrow down the causes. The distinction between low-transit constipation and normal intestinal function can decisively influence the therapeutic consequence.In the drug intervention, osmotic laxatives, stimulating laxatives, suppositories and enemas with different additives are still used very frequently. In the second place, the prokinetic prucaloride and for some years methylnaltrexonium bromide can be used as a representative of the peripheral-acting opioid receptor antagonists 2 3. Fibre-rich diet produces more bowel movement and prebiotic additives can influence the microbiome favorably. Additional fibre is not likely to show benefit in case of severe constipation, in particular to patients with low-transit constipation or defecation disorders. When preparing for colonoscopies, it appears that additional movement activation has positive effects on the quality of intestinal cleansing 4.Die Rom-IV-Kriterien für die primäre chronische Obstipation helfen, zwischen kurzfristigen Beschwerden und einem chronischen Beschwerdebild zu unterscheiden 1. Im Allgemeinen finden sich in der Altersgruppe der Hochbetagten mehrere Ursachen für eine Störung der Defäkation. Anamnese und Beachtung von Red Flags neben einem geriatrischen Basisassessment ermöglichen es, die Ursachen einzugrenzen. Die Unterscheidung zwischen einer Low-Transit-Obstipation und normaler Darmfunktion kann die therapeutische Konsequenz entscheidend beeinflussen. THERAPEUTISCHE MöGLICHKEITEN: Bei der medikamentösen Intervention werden osmotische Abführmittel, stimulierende Abführmittel, Zäpfchen und Einläufe mit unterschiedlichen Zusätzen in erster Linie weiterhin sehr häufig verwendet. In zweiter Linie können das Prokinetikum Prucaloprid und seit einigen Jahren Methylnaltrexoniumbromid als ein Vertreter der peripher wirkenden µ-Opioid-Rezeptor-Antagonisten Anwendung finden 2 3. Faserreiche Ernährung vermehrt die Stuhlmasse und präbiotische Zusatzkost kann das Mikrobiom günstig beeinflussen. Zusätzliche Ballaststoffe haben wahrscheinlich keinen Nutzen bei schwerer Verstopfung, insbesondere bei Patienten mit Low-Transit-Obstipation oder Defäkationsstörungen. Bei Vorbereitungen auf Koloskopien scheint eine zusätzliche Bewegungsaktivierung positive Effekte auf die Qualität der Darmreinigung zu haben 4.
Databáze: OpenAIRE