[Frequency of diagnosed non-alcololic fatty liver disease (NAFLD) in the German population - An analysis based on health insurance data]

Autor: Jona T, Stahmeyer, Melissa, Hemmerling, Birte, Burger, Sveja, Eberhard, Christian, Krauth, Jan, Zeidler, Annika, Herr, Henning, Weseloh, Siegbert, Rossol
Jazyk: němčina
Rok vydání: 2021
Předmět:
Zdroj: Zeitschrift fur Gastroenterologie. 59(8)
ISSN: 1439-7803
Popis: Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is one of the most common chronic liver diseases in Germany. In the long term, there is an increased risk of developing liver cirrhosis and subsequent diseases. Epidemiologic studies on NAFLD prevalence in Germany are scarce. The aim of the study was to assess administrative incidence and prevalence or, more specifically, the number of patients diagnosed with NAFLD in the period from 2008 to 2018. Analyses are based on administrative data of a large statutory health insurance fund. All individuals who were insured in the year of analysis and in the three-year pre-observation period were included (between 1.7-2 million insured per analysis year). NAFLD-patients were identified using relevant ICD-10 codes (K76.0 und K75.8). In 2018, 4.66 % of insured persons had a NAFLD diagnosis, 0.87 % were diagnosed first-time. Diagnoses of nonalcoholic steatohepatitis (NASH) were comparatively rare (0.09 %). Data show an uptake of NAFLD diagnoses over time. The number of incident cases per year has hardly changed. Patients with diseases of the metabolic syndrome had an increased chance of being diagnosed with NAFLD. It becomes evident that NAFLD is frequently diagnosed in everyday medical practice, although data from population-based studies suggest an even higher prevalence. Die nichtalkoholische Fettlebererkrankung (NAFLD) zählt zu den häufigsten Lebererkrankungen in Deutschland. Langfristig besteht das Risiko einer Leberzirrhose und weiterer Folgeerkrankungen. Epidemiologische Studien zur NAFLD in Deutschland liegen kaum vor. Ziel der vorliegenden Arbeit ist eine dezidierte Analyse der administrativen Inzidenz und Prävalenz (der diagnostizierten Erkrankungen) im Zeitraum von 2008 bis 2018. Die Grundlage der Analysen bilden GKV-Routinedaten. Es wurden Personen mit durchgängiger Versicherung im Analysejahr sowie im 3-jährigen Vorbeobachtungszeitraum eingeschlossen (1,7–2 Mio. Versicherte pro Analysejahr). Erkrankte Personen wurden über relevante ICD-10-Codes (K76.0 und K75.8) identifiziert. Im Jahr 2018 wurde bei 4,66 % der Versicherten eine NAFLD-Diagnose gestellt, eine erstmalige Diagnose lag bei 0,87 % vor. Diagnosen einer Fettleberentzündung (NASH) waren mit 0,09 % selten. Im Zeitverlauf zeigt sich eine steigende NAFLD-Prävalenz, wobei sich die Zahl der jährlich erstmals diagnostizierten Patienten kaum verändert hat. Bei Vorliegen von Erkrankungen des metabolischen Syndroms war die Wahrscheinlichkeit einer NAFLD signifikant erhöht. Es zeigt sich, dass eine NAFLD im ärztlichen Alltag häufig diagnostiziert wird, auch wenn Daten aus populationsbasierten Untersuchungen eine noch höhere Prävalenz vermuten lassen.
Databáze: OpenAIRE