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Severe, blistering, adverse drug reactions involving the skin include Stevens-Johnson syndrome (SJS) and toxic epidermal necrolysis (TEN). Allopurinol, anticonvulsants, sulphonamide antibiotics and non-steroidal anti-inflammatory drugs in the oxicam class have been repeatedly described as triggers. Increasingly, immunotherapies are also coming into focus as triggers of severe skin reactions. Two patients with bullous skin symptoms after administration of the checkpoint inhibitor pembrolizumab are presented. As the clinical picture does not always allow an unequivocal classification, a histological assessment is often indispensable.Zu den schweren, blasenbildenden Arzneimittelreaktionen an der Haut gehören das Stevens-Johnson-Syndrom (SJS) und die toxisch epidermale Nekrolyse (TEN). Allopurinol, Antikonvulsiva, Sulfonamidantibiotika und nichtsteroidale Antirheumatika vom Oxicam-Typ sind wiederholt als Auslöser beschrieben. Zunehmend rücken auch Immuntherapien als Auslöser schwerer Hautreaktionen in den Fokus. Vorgestellt werden 2 Patienten mit bullösen Hauterscheinungen nach Gabe des Checkpointinhibitors Pembrolizumab. Da das klinische Bild nicht immer eine zweifelsfreie Einordnung zulässt, ist eine histologische Mitbeurteilung vielfach unverzichtbar. |