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Considering the increasing number of patients suffering from drug-induced coagulation disorders caused by antiplatelet or anticoagulant therapy, the right balance between minimizing the risk of bleeding and the risk of a venous thrombosis or embolism during otorhinolaryngologic (ORL) surgery is becoming increasingly important. According to a recent study, the highest risk of intraoperative bleeding in ORL surgery is associated with transoral tumor surgery, tonsillectomy, thyroidectomy, and glomus tumor surgery. The risk of venous thrombosis or embolism during ORL surgery is estimated to be 1%, and increases to 6% among tumor patients. Currently, there is no general recommendation for perioperative hemostatic management because of the limited available data. In the majority of patients who continue antiplatelet therapy with acetylsalicylic acid (ASS) to prevent thromboembolic events, the perioperative bleeding risk is considered to be acceptable. For patients with dual antiplatelet therapy, surgical procedures should be only performed after adaption of the medication.Durch die zunehmende Anzahl an Patient*innen mit medikamentös induzierter Gerinnungsstörung infolge der Einnahme von Medikamenten zur Hemmung der Blutgerinnung und Thrombozytenaggregation muss bei operativen Eingriffen immer häufiger das Blutungs- und das Thromboserisiko abgewogen werden. In der HNO-Heilkunde liegt laut einer Umfrage unter Operateur*innen das größte Blutungsrisiko bei der transoralen Tumorchirurgie, Tonsillektomie, Thyroidektomie und Glomustumorchirurgie. Das Thrombose- und Embolierisiko während eines HNO-Eingriffs wird auf 1 % geschätzt, bei Tumorpatient*innen auf 6 %. Aktuell gibt es keine einheitliche Empfehlung aufgrund der eingeschränkten Datenlage zum perioperativen Gerinnungsmanagement. Trotz erhöhter Blutungsgefahr scheint die Einnahme von Acetylsalicylsäure (ASS) vor einer Operation akzeptabel in Risikogruppen für thromboembolische Komplikationen. Eine Operation bei dualer Thrombozytenaggregationshemmung sollte möglichst nur nach Medikationsanpassung erfolgen. |