[Which patient needs controls of laboratory values after elective laparoscopic cholecystectomy?-Can a score help?]

Autor: L, Fischer, G, Kolb, C, Segendorf, B, Huber, K, Watrinet, L, Horoba, B, Huck, D, Schultze
Jazyk: němčina
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: Der Chirurg; Zeitschrift fur alle Gebiete der operativen MedizenLiteratur. 92(4)
ISSN: 1433-0385
Popis: Laparoscopic cholecystectomy is nearly exclusively carried out as an inpatient operation in Germany. The aim of the study was to evaluate for which patients postoperative laboratory control values are necessary.This retrospective analysis included 100 patients who underwent elective laparoscopic cholecystectomy. A scoring and data collection sheet was developed, which enables a risk stratification. Using the scoring system patients can achieve between 3 and 15 points.In total 100 patients were included in the study. Of the patients 64 (group 1) had between 3 and 8 points, 29 patients (group 2) between 9 and 11 points and 7 patients (group 3) between 12 and 15 points. In comparison to group 1 the C‑reactive protein values as well as the duration of hospital stay were significantly increased in group 2 and group 3 (p 0.05). In group1 a total of 60 patients (93.7%) were discharged regularly on postoperative days 1-3. In group 2 there were 17 patients (58.6%) who could be discharged with unremarkable blood values and in group 3 there were 3 patients (42.8%). In the total collective hospital discharge without a laboratory control of blood values would have been justified in 80% of the patients.A postoperative control of laboratory blood values is not routinely necessary for patients after elective laparoscopic cholecystectomy with a score9 points.HINTERGRUND: Die laparoskopische Gallenblasenentfernung wird in Deutschland nahezu ausschließlich stationär durchgeführt. Das Ziel dieser Untersuchung war, herauszufinden, bei welchen Patienten postoperative Laborwertkontrollen notwendig sind.Diese retrospektive Analyse schloss 100 Patienten mit elektiver laparoskopischer Cholezystektomie ein. Es wurde ein Scoring- und Datenerfassungsbogen entwickelt, der eine Risikostratifizierung erlaubt. Dabei konnte ein Patient zwischen 3 und 15 Punkten erreichen.Die Analyse schloss 100 Patienten ein. 64 Patienten (Gruppe 1) hatten zwischen 3 und 8 Punkte, 29 Patienten (Gruppe 2) zwischen 9 und 11 Punkte und 7 Patienten (Gruppe 3) zwischen 12 und 15 Punkte. Im Vergleich zu Gruppe 1 waren sowohl das C‑reaktive Protein als auch die Dauer des stationären Aufenthaltes in Gruppe 2 und Gruppe 3 signifikant erhöht (p 0,05). In Gruppe 1 wurden 60 Patienten (93,7 %) regulär am 1. bis 3. postoperativen Tag entlassen. In Gruppe 2 konnten 17 Patienten (58,6 %) und in Gruppe 3 konnten 3 Patienten (42,8 %) mit unauffälligen Laborwertkontrollen entlassen werden. Im Gesamtkollektiv wäre eine Entlassung in 80 % der Fälle ohne Laborwertkontrolle vertretbar gewesen.Bei Patienten nach elektiver laparoskopischer Cholezystektomie und einem Scoringwert von unter 9 Punkten könnte auf eine postoperative Laborwertkontrolle verzichtet werden.
Databáze: OpenAIRE