Autor: |
Henning, Dopp, Markus, Kröll, Axel, Meissner |
Jazyk: |
němčina |
Rok vydání: |
2020 |
Předmět: |
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Zdroj: |
Deutsche medizinische Wochenschrift (1946). 145(9) |
ISSN: |
1439-4413 |
Popis: |
We elaborate a case of a 79-year-old patient who presented with position dependent shortness of breath and cyanosis of the lips at the daily round.In supine position the patient's oxygen saturation was normal 95 %, in upright position we noticed a reproducible decrease to 76-85 %. Echocardiographic examination revealed a patent foramen ovale (PFO) with spontaneous right-left shunt and additionally a thoracic aortic aneurysm.Due to a typical position dependent cyanosis, dyspnea and decreased oxygen saturation in combination with patent foramen ovale and aortic aneurysm, Platypnea-Orthodeoxia Syndrome was our suspected diagnosis.After percutaneously occlusion of the foramen ovale the patient presented symptom-free und oxygen saturation remained stable in supine and upright positions. In the follow up examination a significant right-left shunt could no longer be found.The combination of position dependent shortness of breath and decreased oxygen saturation should lead to the diagnosis of Platypnea-Orthodeoxia Syndrome. The underlying reasons are diverse and not only of cardiologic origin.Wir berichten über einen 79-jährigen Patienten, der während der Visite durch lageabhängige Dyspnoe und Lippenzyanose auffiel.In liegender Position bestand eine normale Sauerstoffsättigung von 95 %, welche in aufrechter Position reproduzierbar auf SpOAufgrund der typischen Befundkonstellation aus lageabhängiger Dyspnoe und Sauerstoffsättigungsabfall bei persistierendem Foramen ovale und begleitendem Aortenaneurysma stellten wir die Diagnose eines Platypnoe-Orthodeoxie-Syndroms.Nach perkutanem PFO-Verschluss war der Patient beschwerdefrei und die Sauerstoffsättigung blieb lageunabhängig bei 95 %. Ein relevanter Rechts-Links-Shunt ließ sich echokardiografisch nicht mehr nachweisen.Die Kombination aus lageabhängiger Dyspnoe und objektivierbarem Sauerstoffsättigungsabfall sollte immer an ein mögliches Platypnoe-Orthodeoxie-Syndrom denken lassen. Hierbei sind die ursächlichen Befundkonstellationen vielfaltig und nicht nur kardiologischer Genese. |
Databáze: |
OpenAIRE |
Externí odkaz: |
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