SPMSQ for risk stratification of older patients in the emergency department

Autor: Schönstein, A., Wahl, H.-W., Katus, H. A., Bahrmann, A.
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2019
Předmět:
Zdroj: Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie
ISSN: 1435-1269
0948-6704
Popis: Risk stratification of older patients in the emergency department (ED) is seen as a promising and efficient solution for handling the increase in demand for geriatric emergency medicine. Previously, the predictive validity of commonly used tools for risk stratification, such as the identification of seniors at risk (ISAR), have found only limited evidence in German geriatric patient samples. Given that the adverse outcomes in question, such as rehospitalization, nursing home admission and mortality, are substantially associated with cognitive impairment, the potential of the short portable mental status questionnaire (SPMSQ) as a tool for risk stratification of older ED patients was investigated.To estimate the predictive validity of the SPMSQ for a composite endpoint of adverse events (e.g. rehospitalization, nursing home admission and mortality).This was a prospective cohort study with 260 patients aged 70 years and above, recruited in a cardiology ED. Patients with a likely life-expectancy below 24 h were excluded. Follow-up examinations were conducted at 1, 3, 6 and 12 month(s) after recruitment.The SPMSQ was found to be a significant predictor of adverse outcomes not at 1 month (area under the curve, AUC 0.55, 95% confidence interval, CI 0.46-0.63) but at 3 months (AUC 0.61, 95% CI 0.54-0.68), 6 months (AUC 0.63, 95% CI 0.56-0.70) and 12 months (AUC 0.63, 95% CI 0.56-0.70) after initial contact.For longer periods of observation the SPMSQ can be a predictor of a composite endpoint of adverse outcomes even when controlled for a range of confounders. Its characteristics, specifically the low sensitivity, make it unsuitable as an accurate risk stratification tool on its own.HINTERGRUND: Die Risikostratifizierung von älteren Patienten in der Notaufnahme gilt als vielversprechender und effizienter Lösungsansatz, um die steigende Nachfrage nach geriatrischer Notfallmedizin zu bewältigen. Bisher zeigte sich die prädiktive Validität des am häufigsten eingesetzten Instruments, dem Identification of Seniors at Risk (ISAR), für deutsche Stichproben jedoch als begrenzt. Da die interessierenden Outcomes, wie Rehospitalisierung, Pflegeheimübersiedlung und Mortalität deutlich mit kognitiver Beeinträchtigung zusammenhängen, war es unser Ziel, das Potenzial des Short Portable Mental Status Questionnaire (SPMSQ) als Instrument zur Risikostratifizierung von älteren Notaufnahmepatienten zu überprüfen.Schätzung der prädiktiven Validität des SPMSQ für einen kombinierten Endpunkt adverser Outcomes (Rehospitalisierung, Pflegeheimübersiedlung und Mortalität).Es handelte sich um eine prospektive Kohortenstudie mit 260 Patienten im Alter von mindestens 70 Jahren, die in einer kardiologischen Notaufnahme rekrutiert worden waren. Patienten mit einer Lebenserwartung von unter 24 h wurden exkludiert. Follow-ups fanden nach 1, 3, 6, und 12 Monaten statt.SPMSQ war signifikanter Prädiktor für den kombinierten Endpunkt adverser Outcomes zwar nicht für 1 Monat (AUC: 0,55; 95 % KI 0,46–0,63), aber für 3 Monate (AUC: 0,61; 95 % KI 0,54–0,68), 6 Monate (AUC: 0,63; 95 % KI 0,56–0,70) und 12 Monate (AUC: 0,63; 95 % KI 0,56–0,70) nach Erstkontakt.Für längere Beobachtungszeiträume scheint der SPMSQ, auch unter Kontrolle potenziell konfundierender Variablen, ein Prädiktor für adverse Outcomes zu sein. Seine Eigenschaften, insbesondere die niedrige Sensitivität, machen ihn jedoch für den Einsatz als alleiniges Screening-Instrument wenig tauglich.
Databáze: OpenAIRE