Popis: |
Poster představuje v odborné literatuře dosud nepojmenovaný typ samizdatových literárních periodik, jejichž obsahem nebyla pouze publicistická, esejistická či beletristická tvorba, ale v nezanedbatelné míře také reflexe společenského života relativně úzkého autorského okruhu toho kterého časopisu. Stěžejní příručka přehledně představující variety samizdatových periodik Český literární samizdat (Přibáň a kol., 2018) nabízí trojí typologii časopisů: centrální (usilující o co nejširší náklad a distribuci), skupinové (adresované primárně členům autorských okruhů a jejich přátelům) a lokální (vymezené geograficky). Důraz na textovou manifestaci skupinového života v podobě deníku či kroniky zde ale absentuje. Typickými příspěvky této sféry byly záznamy ze společných výletů, setkání při kulturních nebo sportovních akcích či „jen“ v hospodě, adresné polemiky mezi aktéry, či dokonce anonce budoucích společných akcí. V takových textech je na jedné straně patrná dokonalá, až intimní znalost jednotlivých aktérů, na druhé pak snaha cílit nejen na obecná témata nebo dávat prostor vlastnímu uměleckému vyjadřování, ale také zaznamenat a zakonzervovat neopakovatelné události spjaté pouze s autorskou komunitou. Svou autenticitou a nepřenositelností takové texty v časopisu zpětně fixovaly komunitu podílející se na samizdatovém provozu. Poster tedy nabídne divákovi/čtenáři výběr nejdůležitějších samizdatových periodik, jež svým tematickým záběrem poskytovala největší prostor komunitní sebeprezentaci ve formě deníku či kroniky (např. Nový Brak, Acta incognitorum, Lógr, Agentura Beat Nebeat ad.), a představí také možnosti, jež se badateli pro porozumění nejen literárně-estetickým, ale také mediálním a sociálním aspektům nabízejí. Poster představuje v odborné literatuře dosud nepojmenovaný typ samizdatových literárních periodik, jejichž obsahem nebyla pouze publicistická, esejistická či beletristická tvorba, ale v nezanedbatelné míře také reflexe společenského života relativně úzkého autorského okruhu toho kterého časopisu. Stěžejní příručka přehledně představující variety samizdatových periodik Český literární samizdat (Přibáň a kol., 2018) nabízí trojí typologii časopisů: centrální (usilující o co nejširší náklad a distribuci), skupinové (adresované primárně členům autorských okruhů a jejich přátelům) a lokální (vymezené geograficky). Důraz na textovou manifestaci skupinového života v podobě deníku či kroniky zde ale absentuje. Typickými příspěvky této sféry byly záznamy ze společných výletů, setkání při kulturních nebo sportovních akcích či „jen“ v hospodě, adresné polemiky mezi aktéry, či dokonce anonce budoucích společných akcí. V takových textech je na jedné straně patrná dokonalá, až intimní znalost jednotlivých aktérů, na druhé pak snaha cílit nejen na obecná témata nebo dávat prostor vlastnímu uměleckému vyjadřování, ale také zaznamenat a zakonzervovat neopakovatelné události spjaté pouze s autorskou komunitou. Svou autenticitou a nepřenositelností takové texty v časopisu zpětně fixovaly komunitu podílející se na samizdatovém provozu. Poster tedy nabídne divákovi/čtenáři výběr nejdůležitějších samizdatových periodik, jež svým tematickým záběrem poskytovala největší prostor komunitní sebeprezentaci ve formě deníku či kroniky (např. Nový Brak, Acta incognitorum, Lógr, Agentura Beat Nebeat ad.), a představí také možnosti, jež se badateli pro porozumění nejen literárně-estetickým, ale také mediálním a sociálním aspektům nabízejí. Poster represents a so far unnamed type of samizdat literary periodicals, the content of which was not only journalistic, essayistic or fictional work, but also, to a non-negligible extent, a reflection of the social life of the relatively narrow circle of authors of that magazine. The core guide clearly presenting the varieties of samizdat periodicals Český literární samizdat (Přibáň et al., 2018) offers three typologies of magazines: central (aiming for the widest possible circulation and distribution), group (addressed primarily to members of author circles and their friends) and local (geographically defined). However, there is no emphasis on the textual manifestation of group life in the form of a diary or chronicle. Typical contributions of this sphere were records from joint trips, meetings at cultural or sports events or "just" in a pub, address polemics between actors, or even announcements of future joint events. In such texts, on the one hand, a perfect, even intimate knowledge of the individual actors is evident, on the other, an effort not only to target general themes or to give space to one's own artistic expression, but also to record and preserve unrepeatable events connected only with the author's community. With their authenticity and non-transferability, such texts in the magazine retroactively fixed the community participating in the samizdata operation. The poster will therefore offer the viewer/reader a selection of the most important samizdat periodicals, which with their thematic scope provided the greatest scope for community self-presentation in the form of a diary or chronicle (e.g. Nový Brak, Acta incognitorum, Lógr, Agentura Beat Nebeat, etc.), and will also present the possibilities that they offer researchers for understanding not only literary-aesthetic, but also media and social aspects. |