Popis: |
Cílem studie bylo zjistit, zda učitelé základních škol rozpoznají souběh rozumového nadání a dyslexie, na základě předloženého popisu fiktivního žáka. Dalšími cíli bylo zjistit, k jakému způsobu vzdělávání by vzhledem k popsaným projevům žáka přistoupili a prozkoumat potenciální vliv dalších proměnných na rozhodnutí učitelů o charakteristikách podstatných pro vzdělávání žáka. Do výzkumu se zapojilo 184 pedagogů. Výsledky ukázaly, že souběh rozumového nadání a dyslexie identifikovala méně než polovina učitelů. Učitelé mají tendenci soustředit se na oblasti problémů žáka. Povaha identifikovaných charakteristik slabě souvisí se zaměřením způsobu vzdělávání. Dále výsledky odhalily, že pohlaví žáka v medailonku a zkušenost s rozumově nadaným žákem s dyslexií nemají na rozhodnutí učitelů vliv. Naopak účast na kurzu SPU a medailonek končící výčtem negativních charakteristik zvyšuje pravděpodobnost, že učitelé budou spíše identifikovat charakteristiky spojené s dyslexií. The aim of the study was to examine whether primary school teachers recognize the concurrence of intellectual giftedness and dyslexia based on fictitious pupil’s description. Other objectives were to find out what kind of education teachers will take given the description, and to explore the potential impact of other variables on teacher’s decisions on the characteristics relevant to pupil education. 184 teachers were involved in the research. Results showed that less than half of the teachers identified combination of giftedness and dyslexia. Teachers tend to focus on the areas of pupil's problems. The nature of the characteristics identified is weakly related to the focus of the education. The results also revealed that the gender of the pupil and the experience with gifted pupil with dyslexia had no influence on the teachers’ decisions. On the contrary, participation in the SLD course and vignette ending with negative characteristics increases the likelihood that teachers will identify the characteristics associated with dyslexia. |