Popis: |
Dopravní tepny provázejí člověka od nepaměti. Silnice a koleje vytvářejí v krajině linie. Ty zanechávají svoji stopu i poté, kdy sledovaný dopravní směr pozbyl na významu či zanikl úplně. V krajině nám zůstávají úvozy, které si bere zpět příroda, prostorová orientace vesnic je dána výstavbou kolem cest a směry ulic či celá uliční síť měst je dána cestami vybíhajícími z měst do okolních sídelních celků. Liniové stavby jsou všeobecně chápány jako negativní prvek v krajině. Krajinu rozdělují, vytvářejí překážky a zanechávají v ní trvalou jizvu. Také ve městech jsou železniční tratě a rušné pozemní komunikace překážkami, které lidská sídla rozdělují či jim brání v prostorovém rozvoji daným směrem. Na druhou stranu jsou tyto umělé linie významným krajinotvorným prvkem. Kolem cest rostou aleje, neobhospodařovatelná místa v blízkosti staveb zarůstají a v naší intenzivně zemědělsky využívané krajině se objevují zelené pásy, které skýtají mnohdy jediný úkryt živočichům. Dokonce některá dnešní chráněná území paradoxně vznikla díky dřívějším zásahům do krajiny. Na dopravní stavby je proto důležité se dívat z více úhlů pohledu, pracovat s jejich umístěním v krajině a prostoru, neboť tu s námi jsou i přes veškerou digitalizaci budou i nadále. Ambicí tohoto článku není přinést čtenáři nějaké zásadní či přelomové informace, ale spíše podnět k zamyšlení jak nad negativním působením dopravních staveb na krajinu, tak zejména na nesporná pozitiva, která jsou často při hodnocení těchto staveb přehlížena. Traffic arteries have accompanied man since the dawn of the ages. Roads and railway tracks create lines throughout the landscape. They even left their footprints long after the traffic connection starts to wane or disappears altogether. The landscape is left with the formations that nature eventually takes back, yet still, the spatial orientation of villages indicates its determination by the construction around roads, and the directions of streets still are linked to the roads running out of the towns into the surrounding settlements. Linear structures are generally considered a negative element in the landscape. They divide the landscape, create obstacles and leave a permanent scar. In a similar way, this could be also noted in human perception: railway lines and busy roads are obstacles that divide human settlements or prevent them from developing spatially. On the other hand, these artificial lines are an important landscape feature. Alleys are growing along roads, green belts are appearing in our intensively farmed landscape, often providing the only shelter for animals. Unexpectedly, some oklf today's protected areas have even been created as a result of past intrusions into the landscape. It is therefore important to look at transport structures from multiple angles, to work with their layout and impact on the landscape. The ambition of this article is not to provide the reader with any fundamental or ground-breaking information, but rather to stimulate reflection on both the negative impact of transport structures on the landscape and, in particular, the undeniable positives that are often overlooked when evaluating them. |