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1.1 Background The treatment of fractures of the tibial plateau or distal femur often represents a severe problem in geriatric patients. In particular, complex fracture types and concomitant severe osteoporosis are confronted with inferior results following internal fixation. Therefore, primary arthroplasty is increasingly propagated for such particular cases. 1.2 Patients, materials and methods In 16 patients suffering from fractures of the distal femur or tibial plateau were treated either by internal fixation (n=8) or primary arthroplasty (n = 8). The outcome of each case was retrospectively analysed according to clinical and economic criteria. 1.3 Results In the investigated geriatric patients, primary arthroplasty was significantly superior to internal fixation regarding mobilisation and range of motion without being inferior in cost-effectiveness. 1.4 Conclusion Compared to internal fixation, primary arthroplasty represents an efficient and cost- effective therapeutical option for the treatment of complex fractures of the distal femur or tibial plateau of the elderly patient. ZUSAMMENFASSUNG Hintergrund Kniegelenksnahe Femur- oder Tibiafrakturen stellen beim geriatrischen Patienten oft ein großes Problem dar. Vor allem bei komplexen Frakturen und gleichzeitig vor- liegender ausgeprägter Osteoporose werden nach Osteosyn- these oft schlechte Ergebnisse erzielt, sodass in bestimmten Situationen zunehmend die endoprothetische Versorgung propagiert wird. Patienten, Material und Methoden Bei 16 Patienten mit kniegelenksnaher Femur- oder Tibiafraktur wurde entweder die osteosynthetische (n = 8) oder endoprothetische (n = 8) Versorgung durchgeführt. Die Fälle wurden retrospektiv so- wohl nach klinischen als auch nach gesundheitsökono- mischen Kriterien analysiert. Ergebnisse Bei dem untersuchten geriatrischen Patientengut war die endoprothetische Versorgung in klinischer Hinsicht bei rascherer Mobilisationsfähigkeit und größerem Bewe- gungsumfang der osteosynthetischen Versorgung signifikant überlegen, ohne dabei in der Kostenwirksamkeit nachteilig zu sein. Schlussfolgerung Bei komplexen kniegelenksnahen Frak- turen und bestimmten Begleitpathologien ist beim geriatri- schen Patienten die Frakturendoprothetik in klinischer und gesundheitsökonomischer Sicht eine sinnvolle und kostenver- trägliche Therapiealternative zur Osteosynthese. |