Využití pojmových map s následným rozhovorem jako výzkumného nástroje při hledání žákovských miskoncepcí
Autor: | Pavlátová, Věra |
---|---|
Jazyk: | čeština |
Rok vydání: | 2019 |
Předmět: | |
Zdroj: | Envigogika; Vol 14 No 1 (2019) Envigogika; Vol. 14 No. 1 (2019) |
ISSN: | 1802-3061 |
DOI: | 10.14712/18023061.2019.14.1 |
Popis: | Článek ilustruje tvorbu a reflexi pojmových map (= PM) ve výzkumu publikovaném vtomto čísle Envigogiky („Dětská pojetí vybraných environmentálních fenoménů u žáků 1. a 2. stupně základní školy“). Zde byly pojmové mapy a následný doplňující rozhovor využity kanalýze porozumění významu vybraných fenoménů. Každý žák měl nejprve pochopit, co je pojmová mapa, a mohl si vyzkoušet, jak se vytváří. Pro účely výzkumu pak zpracoval vlastní pojmovou mapu, vždy kolem vybraného centrálního fenoménu (celkem jich bylo 8). Vrámci následujícího rozhovoru svýzkumníkem tento žák vysvětloval své myšlenkové operace vPM, případně pomocí návodných otázek ještě dále pokračoval vrozboru. O použité metodě více vypovídá související článek; zde přinášíme příklad tvorby pojmových map a průběhu rozhovoru sjedním ze žáků a zobecnění všech provedených rozhovorů. The article illustrates creation and reflection of conceptual maps (= CM) in the research published in this issue of Envigogika (“Children’s conception of selected environmental concepts in pupils of the primary and lower-secondary school”). Here, conceptual maps and a follow-up interviews were used to analyze the understanding of the importance of selected phenomena. Every pupil should first understand what a conceptual map is, and could try to create it. For the purpose of the research, he then elaborated his own conceptual map, always around the selected central phenomenon (in total there were 8). In the following interview with the researcher, this pupil explained his CM's thought operations, or continued to analyze them using guiding questions. The related article is more relevant to understand the method used; here we present an example of creating conceptual maps and the course of an interview with one of the pupils and generalizing all the interviews. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |