Prognostic value of DCTA scoring system in heart failure
Autor: | Chun-Yu Tan, Zhi-Lin Miao, Li-Dan Bi, Jie Li, Tian-Jun Zhao, Qian-Kun Yang |
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Rok vydání: | 2020 |
Předmět: |
medicine.medical_specialty
Multivariate statistics Multivariate analysis Scoring system Serum albumin 030204 cardiovascular system & hematology 03 medical and health sciences 0302 clinical medicine Troponin T Internal medicine D-dimer Medicine Humans 030212 general & internal medicine Edetic Acid Retrospective Studies Heart Failure biology business.industry Univariate Retrospective cohort study medicine.disease Prognosis Heart failure biology.protein Cardiology and Cardiovascular Medicine business Biomarkers |
Zdroj: | Herz. 46(Suppl 2) |
ISSN: | 1615-6692 |
Popis: | The aim of this study was to evaluate the prognostic value of a novel scoring system, based on D‑dimer, total cholesterol, high-sensitivity cardiac troponin T (hs-cTnT), and serum albumin levels, in patients with heart failure.A total of 221 patients diagnosed with heart failure between May 2016 to January 2020 were enrolled in this retrospective study. The prognostic significance of the biomarkers D‑dimer, total cholesterol, hs-cTnT, and serum albumin was determined with univariate and multivariate Cox proportional hazard models. A novel prognostic score based on these predictors was established. The Kaplan-Meier method and log-rank test were used to compare the adverse outcomes of patients in different risk groups.Results from univariate and multivariate analyses showed that high D‑dimer, low serum albumin, high hs-cTnT, and low total cholesterol levels were independent prognostic factors for adverse outcomes (D-dimer0.63 mg/l, HR = 1.84, 95% CI = 1.16-2.94, p = 0.010; serum albumin34 g/l, HR = 0.67, 95% CI = 0.45-0.99, p = 0.046; hs-cTnT24.06 pg/ml, HR = 1.65, 95% CI = 1.08-2.53, p = 0.020; total cholesterol3.68 mmol/l, HR = 0.63, 95% CI = 0.43-0.92, p = 0.017). Moreover, all the patients were stratified into low-risk or high-risk group according to a scoring system based on these four markers. Kaplan-Meier analyses demonstrated that patients in the high-risk group were more prone to having adverse outcomes compared with patients in the low-risk group.D‑dimer, total cholesterol, hs-cTnT, and serum albumin levels were independent prognostic factors in the setting of heart failure. A novel and comprehensive scoring system based on these biomarkers is an easily available and effective tool for predicting the adverse outcomes of patients with heart failure.ZIEL DER ARBEIT: Ziel der vorliegenden Studie war es, den prognostischen Wert eines neuen Score-Systems zu untersuchen, der auf den Werten für D‑Dimere, Gesamtcholesterin, hochsensitives kardiales Troponin (hs-cTnT) und Serumalbumin bei Patienten mit Herzinsuffizienz beruht.In diese retrospektive Studie wurden 221 Patienten mit Diagnosestellung einer Herzinsuffizienz zwischen Mai 2016 und Januar 2020 einbezogen. Die prognostische Bedeutung der Biomarker D‑Dimere, Gesamtcholesterin, hs-cTnT und Serumalbumin wurde anhand univariater und multivariater Cox-Proportional-Hazard-Modelle ermittelt. Es wurde ein neuer prognostischer Score auf der Grundlage dieser Prädiktoren etabliert. Um unerwünschte Ereignisse zwischen den Patienten in verschiedenen Risikogruppen zu vergleichen, wurden die Kaplan-Meier-Methode und der Log-Rank-Test eingesetzt.Die Ergebnisse der univariaten und multivariaten Analysen zeigten, dass hohe Werte für D‑Dimere und hs-cTnT sowie niedrige Werte für Gesamtcholesterin und Serumalbumin unabhängige prognostische Faktoren für ungünstige Outcomes waren (D-Dimere0,63 mg/l; Hazard Ratio, HR = 1,84; 95%-Konfidenzintervall, 95%-KI = 1,16–2,94; p = 0,010; Serumalbumin34 g/l; HR = 0,67; 95%-KI = 0,45–0,99; p = 0,046; hs-cTnT24,06 pg/ml; HR = 1,65; 95%-KI = 1,08–2,53; p = 0,020; Gesamtcholesterin3,68 mmol/l; HR = 0,63; 95%-KI = 0,43–0,92; p = 0,017). Darüber hinaus wurden alle Patienten gemäß einem Scoring-System auf Grundlage dieser 4 Parameter in eine Niedrigrisikogruppe oder Hochrisikogruppe eingeteilt. Die Kaplan-Meier-Analysen ergaben, dass bei den Patienten in der Hochrisikogruppe eine höhere Tendenz zu ungünstigen Outcomes als bei den Patienten in der Niedrigrisikogruppe bestand.Die Werte für D‑Dimere, Gesamtcholesterin, hs-cTnT sowie Serumalbumin stellten sich als unabhängige prognostische Faktoren bei Vorliegen einer Herzinsuffizienz heraus. Ein neues und umfassendes Scoring-System auf der Basis dieser Biomarker erwies sich als leicht verfügbares und effektives Instrument zur Vorhersage ungünstiger Outcomes bei Patienten mit Herzinsuffizienz. |
Databáze: | OpenAIRE |
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