Intraarticular Osteoid Osteoma: MRI Characteristics and Clinical Presentation Before and After Radiofrequency Ablation Compared to Extraarticular Osteoid Osteoma

Autor: Laurent Kintzelé, Christoph Rehnitz, Thomas Germann, Iris Burkholder, Marc-André Weber, Hans-Ulrich Kauczor, Burkhard Lehner
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren. 192:1190-1199
ISSN: 1438-9010
1438-9029
Popis: To determine MRI characteristics and the clinical presentation of intraarticular osteoid osteomas (OO) before and after treatment with CT-guided radiofrequency ablation (RFA) compared with extraarticular osteoid osteomas. In a retrospective study, n = 21 patients with an intraarticular OO were matched with a control group of n = 21 patients with an extraarticular OO at a comparable anatomical position. All patients underwent CT-guided RFA and preinterventional MRI. In n = 31 cases, follow-up MR imaging was available. MR images were analyzed for morphologic features: effusion and synovitis, bone marrow edema (BME), soft tissue edema, periosteal reaction as well as T1 / T2 signal and contrast enhancement of the nidus. Recorded clinical parameters included the initial diagnosis, the course of pain symptoms after RFA and the incidence of complications. The nidus was detectable in all patients on MRI. BME had the highest sensitivity in both intra- and extraarticular OO (100 %). Effusion and synovitis were only observed in the intraarticular OO group (n = 21) with a perfect sensitivity and specificity (100 %) and a high negative predictive value (85 %). Soft tissue edema was significantly more present in patients with intraarticular OO (p = 0.0143). No significant differences were present regarding periosteal reaction, T1/T2 signal and contrast enhancement of the nidus (p 0.05). BME, contrast enhancement, soft tissue edema, periosteal reaction, effusion and synovitis, if preexisting, always decreased after RFA. In 66.7 % of patients with intraarticular OO, a false initial diagnosis was made (extraarticular: 19 %). All patients were free of pain after intervention. Complications following the RFA procedure did not occur. MRI demonstrates the nidus and thus the OO in all cases regardless of the location. The characteristic MRI morphology of an intraarticular OO includes synovitis and joint effusion, which are always present and differentiate with perfect sensitivity/specificity from an extraarticular OO. In both intra- and extraarticular OOs pathologic MRI changes at least decreased or completely normalized and the clinical results after RFA were excellent. · MRI is excellently suited for the diagnosis of intra- and extraarticular OOs.. · Joint effusion and synovitis distinguish both forms with perfect sensitivity and specificity.. · All MRI changes, which indicate activity, decreased after successful RFA.. · The clinical results after RFA are excellent in both forms..· Germann T, Weber M, Lehner B et al. Intraarticular Osteoid Osteoma: MRI Characteristics and Clinical Presentation Before and After Radiofrequency Ablation Compared to Extraarticular Osteoid Osteoma. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1190 - 1198.ZIEL: Untersucht wurden MRT-Charakteristik und klinisches Erscheinungsbild von intraartikulären Osteoidosteomen (OO) vor und nach der Behandlung mit Radiofrequenzablation (RFA) im Vergleich zu extraartikulären OO. In einer retrospektiven Studie wurden n = 21 Patienten mit intraartikulärem OO einer gleichgroßen Kontrollgruppe von n = 21 Patienten mit extraartikulärem OO an vergleichbarer anatomischer Position gegenübergestellt. Alle Patienten erhielten eine CT-gesteuerte RFA sowie eine präinterventionelle MRT. Bei n = 31 Patienten lag eine Verlaufsbildgebung vor. Die MRT-Bilder wurden hinsichtlich morphologischer Merkmale analysiert: Erguss und Synovitis, Knochenödem, Weichteilödem, Periostreaktion sowie T1-/T2-Signal und Kontrastmittel (KM)-Aufnahme des Nidus. Erfasste klinische Parameter waren unter anderem die initiale Verdachtsdiagnose, der Verlauf der Schmerzsymptomatik nach RFA und das Auftreten von Komplikationen. Der Nidus war bei allen Patienten in der MRT erkennbar. Das Knochenödem wies die höchste Sensitivität sowohl beim intra- als auch beim extraartikulären OO auf (100 %). Erguss und Synovitis wurden nur in der Gruppe der intraartikulären OO (n = 21) beobachtet mit einer perfekten Sensitivität und Spezifität (100 %) und einem hohen negativen Vorhersagewert (85 %). Bei Patienten mit intraartikulärem OO war ein Weichteilödem signifikant häufiger vorhanden (p = 0,0143). Periostreaktion, T1-/T2-Signal und KM-Aufnahme des Nidus zeigten keine signifikanten Unterschiede (p 0,05). Knochenödem, KM-Aufnahme, Weichteilödem, Periostreaktion, Erguss und Synovitis waren, sofern vorbestehend, immer rückläufig nach RFA. Bei 66,7 % der Patienten mit intraartikulärem OO wurde initial eine falsche Verdachtsdiagnose gestellt (extraartikulär: 19 %). Alle Patienten waren nach dem Eingriff schmerzfrei. Komplikationen traten nicht auf. Die MRT zeigt den Nidus und damit das OO in allen Fällen unabhängig von der Lokalisation. Die charakteristische MRT-Morphologie des intraartikulären OO umfasst die Synovitis und den Gelenkerguss, die immer vorliegen und mit perfekter Sensitivität/Spezifität von einem extraartikulären OO differenzieren. Sowohl beim intra- als auch beim extraartikulären OO waren die pathologischen MRT-Veränderungen mindestens abnehmend oder vollständig normalisiert und die klinischen Ergebnisse nach RFA waren ausgezeichnet. · Die MRT ist hervorragend geeignet, intra- und extraartikuläre OO zu diagnostizieren.. · Gelenkerguss und Synovitis unterscheiden beide Formen mit perfekter Sensitivität und Spezifität.. · Alle MRT-Veränderungen, die eine Aktivität anzeigen, sind nach erfolgreicher RFA rückläufig.. · Die klinischen Ergebnisse nach RFA sind bei beiden Formen exzellent..· Germann T, Weber M, Lehner B et al. Intraarticular Osteoid Osteoma: MRI Characteristics and Clinical Presentation Before and After Radiofrequency Ablation Compared to Extraarticular Osteoid Osteoma. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1190 – 1199.
Databáze: OpenAIRE