Serum osteoprotegerin level is independently related to subclinical left atrial mechanical function in patients with hypertension and diabetes

Autor: Tuncay Kırış, Tayyar Gökdeniz, Göksel Çinier, Mustafa Çetin, Ezgi Kalaycıoğlu, İsmet Durmuş, Ali Gökhan Özyıldız
Přispěvatelé: [Belirlenecek]
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2021
Předmět:
Popis: Previous studies showed that subclinical abnormal left atrial (LA) function could be diagnosed with LA speckle tracking evaluation long before chamber enlargement. Osteoprotegerin (OPG) is a member of the tumor necrosis factor (TNF) receptor superfamily and was recently found to be an indicator for adverse cardiovascular outcomes and a risk factor for new onset atrial fibrillation. The authors hypothesized that OPG values could predict LA mechanical dysfunction and LA remodeling assessed by two-dimensional speckle tracking echocardiography (2D-STE) in patients with hypertension (HT) and diabetes mellitus (DM).A single center study was conducted including consecutive patients presenting to the authors' outpatient clinic. Enrolled patients needed to have been treated for HT and DM for at least 1 year.The study included 80 patients (mean age, 57.5 ± 8.3 years). Patients in the impaired LA strain group were older (p = 0.035), had lower low density lipoprotein (LDL) cholesterol (mg/dl) (p = 0.021), and higher OPG (pmol/l) (p = 0.004) values than patients in the normal LA strain group. Univariate logistic regression analysis demonstrated that age (p = 0.039), LDL cholesterol (mg/dl) (p = 0.025), and OPG (pmol/l) (p = 0.008) values were associated with impaired LA strain. Backward multivariate logistic regression analysis showed that LDL cholesterol (mg/dl) (OR: 0.982, CI 95% 0.964-0.999, p = 0.049) and OPG (pmol/l) (OR: 1.438, CI 95% 1.043-1.983, p = 0.027) were independently associated with impaired LA strain.In hypertensive and diabetic patients, higher OPG values were associated with impaired LA function assessed by 2D-STE. In this high-risk patient group, serum OPG can be used as a risk predictor for LA mechanical dysfunction.ZIELSETZUNG: Frühere Studien belegen, dass eine subklinisch gestörte linksatriale (LA) Funktion mithilfe der linksatrialen Speckle-tracking-Analyse lange vor einer Kammervergrößerung diagnostiziert werden kann. Osteoprotegerin (OPG) gehört zur Familie der Tumor-Nekrose-Faktor(TNF)-Rezeptor-Superfamilie und wurde vor Kurzem als Indikator eines ungünstigen kardiovaskulären Verlaufs und als Risikofaktor für neu auftretendes Vorhofflimmern identifiziert. Es wird postuliert, dass die OPG-Werte bei Patienten mit Hypertonie (HT) und Diabetes mellitus (DM) ein Prädiktor für mechanische LA-Dysfunktion und LA-Remodeling in der zweidimensionalen Speckle-tracking-Echokardiographie (2D-STE) sind.In eine Single-Center-Studie wurden konsekutiv Patienten eingeschlossen, die sich in der Klinik der Autoren ambulant vorstellten. Voraussetzung für den Einschluss war eine mindestens 1‑jährige Behandlung wegen HT und DM.Insgesamt 80 Patienten wurden in die Studie eingeschlossen (Durchschnittsalter 57,5 ± 8,3 Jahre). Die Patienten in der Gruppe mit gestörtem LA-Strain waren älter (p = 0,035), hatten einen niedrigeren Low-density-Lipoprotein(LDL)-Cholesterin-Spiegel (mg/dl; p = 0,021) und höhere OPG-Spiegel (pmol/l; p = 0,004) als Patienten in der Gruppe mit normalem LA-Strain. Eine univariate logistische Regressionsanalyse ergab, dass das Alter (p = 0,039), LDL-Cholesterin (mg/dl; p = 0,025) und OPG (pmol/l; p = 0,008) mit einem gestörten LA-Strain assoziiert waren. In einer rückwärts gerichteten multivariaten logistischen Regressionsanalyse waren LDL-Cholesterin (mg/dl; OR 0,982, 95%-Konfidenzintervall [KI] 0,964–0,999, p = 0,049) und OPG (pmol/l; OR 1,438, 95%-KI 1,043–1,983, p = 0,027) unabhängig mit einem gestörten LA-Strain assoziiert.Bei Patienten mit Hypertonie und Diabetes waren höhere OPG-Werte mit einer gestörten LA-Funktion in der 2D-STE assoziiert. In dieser Hochrisikogruppe kann der Serum-OPG-Spiegel als Risikoprädiktor der mechanischen LA-Dysfunktion genutzt werden.
Databáze: OpenAIRE