Z nesezdaného soužití do manželství: záleží na vzdělanostní homogamii?
Autor: | Dominika Sladká |
---|---|
Rok vydání: | 2021 |
Předmět: |
Czech
educational homogamy unmarried cohabitation Generations and Gender Survey transition to marriage 05 social sciences 050301 education General Social Sciences Hypergamy language.human_language Cohabitation 0502 economics and business language Demographic economics Sociology vzdělanostní homogamie nesezdané soužití tranzice do manželství 0503 education 050203 business & management |
Zdroj: | Sociální studia |
ISSN: | 1803-6104 1214-813X |
DOI: | 10.5817/soc2021-1-141 |
Popis: | Článek se zabývá tím, jaká je asociace mezi vzdělanostní homogamií partnerů v nesezdaných soužitích a přechodem do manželství. Předchozí studie obohacuje o komparativní rozměr a zkoumá, zda a jak se asociace liší v zemích s různými významy kohabitací – v Rakousku, Polsku a Česku. Mimo to se článek zaměřuje na to, zda a jak se asociace mezi tranzicí do manželství a vzdělanostní homogamií v čase mění. Výsledky analýzy dat z první vlny výzkumu Generations and Gender Survey (GGS) ukazují, že na poměru vzdělání partnerů při přechodu do manželství závisí jen v zemích, v nichž se od sebe manželství a kohabitace hodně liší – v Polsku a Česku. Vzdělanostní hypergamie a hypogamie s tranzicí nejsou asociovány stejně. Zatímco v nesezdaných soužitích se vzdělanějším mužem je pravděpodobnost manželství o polovinu nižší než v homogamních soužitích, kohabitace se vzdělanější ženou se od homogamních z hlediska vstupu do manželství významně neliší. V čase se asociace mezi relativním vzděláním partnerů a tranzicí do manželství neměnila. This article examines the association between cohabiting partners’ educational homogamy and transition to marriage. This paper enriches previous studies with its comparative dimension to find out if and how the association differs in countries with different meanings of cohabitation– in Austria, Poland, and the Czech Republic. It also examines if and how the association between the transition to marriage and educational homogamy is changing over time. Using data from the first wave of the Generations and Gender Survey (GGS), the analysis shows that the transition to marriage depends on partners’ relative education only in countries where cohabitation and marriage are two very different institutions– Poland and the Czech Republic. Educational hypergamy and hypogamy are not associated with the transition in the same way. In cohabitations where the man is more educated, the probability of marriage is half that compared to homogamous cohabitations, whereas cohabitations with a more educated woman are not significantly different from homogamous cohabitations. Over time, the association between relative education and the transition to marriage has not changed. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |