Popis: |
V dnešní době je kladen stále větší důraz na ochranu životního prostředí. Tyto nároky se samozřejmě nevyhnuly ani silničnímu stavitelství. Pro výstavbu většiny pozemních komunikací se využívají asfaltové kryty, přičemž při výrobě těchto směsí je potřeba dosáhnout vysokých teplot, což je energeticky náročné a zároveň dochází k zatěžování životního prostředí. Aby se tyto negativní vlivy co nejvíce snížily, rostou snahy o snížení pracovních teplot se zachováním vlastností směsí. Výsledkem jsou tzv. teplé asfaltové směsi (Warm Mix Asphalt – WMA). Cílem tohoto článku je seznámení se základními metodami snižování pracovní teploty s konkrétním zaměřením na technologii pěnoasfaltu a jejím využitím v České republice. Nowadays, more and more attention is paid to the environment protection. The issues of the environment protection are obviously related to road engineering as well. Asphalt pavements are used in the majority of road constructions. When producing these mixtures, it´s necessary to reach high temperatures, which is energetically demanding and at the same time there are impacts on the environment. In order to reduce the negative effects as much as possible, there are efforts to reduce working temperatures while keeping the properties of the mixtures. The result is the so–called Warm Mix Asphalt – WMA. The aim of this article is to introduce basic methods for reducing working temperatures with a focus on the foam bitumen technology and its use in the Czech Republic. |