Arzneimittelnebenwirkungen und Medikationsfehler bei Kindern: Pharmakoepidemiologie und Ansätze der Vermeidung

Autor: S. Leitzen, C. Kayser, K. Weißmann, B. Sachs
Jazyk: němčina
Rok vydání: 2022
Předmět:
Zdroj: Monatsschrift Kinderheilkunde, 170(3):217-227
Popis: BACKGROUND: Children are at a higher risk of adverse drug reactions (ADRs) and medication errors (MEs) than adults, partly because there is often a lack of appropriate dosage recommendations, drug forms and adequate routes of administration. MATERIAL AND METHOD: Brief review of the literature and analysis of spontaneous reports from the EudraVigilance database regarding ADRs in children from 2000–2019 and a data collection on MEs in children from 2014–2020 in Germany. RESULTS: According to international studies 1.7% of children on outpatient drug treatment and 9.2–14.1% of children on inpatient drug treatment experience ADRs. An analysis of 20,854 spontaneous reports by our group showed that ADRs in children were most frequently reported in association with methylphenidate (MPH, 5.5%), ibuprofen (2.3%) and atomoxetine (2.0%). MPH is a centrally acting sympathomimetic drug used to treat attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). According to the medicinal product information, dose titration of MPH should be started at the lowest possible dose. In the time period 2014–2020 a total of 151 MEs were directly reported to the Federal Institute for Drugs and Medical Devices. Of these cases 66% described incorrect dosages. Incorrect preparation of medicinal products, e.g. antibiotic powder for oral suspension, leading to incorrect dosages was frequently reported. CONCLUSION: To reduce ADRs and MEs in children further studies are necessary for specific age and/or weight groups, including appropriate dosing recommendations, administration forms and administration aids. In addition, other sources of information need to be intensively considered to improve the implementation of already existing information in clinical and outpatient settings and knowledge concerning the risks associated with the administration of drugs in children. To this end, the reporting of ADRs and MEs by physicians and pharmacists should be further improved. HINTERGRUND: Kinder sind einem höheren Risiko für Nebenwirkungen (NW) und Medikationsfehler (MF) als Erwachsene ausgesetzt, auch weil es häufig an geeigneten Dosierungsempfehlungen, Arzneiformen und adäquaten Applikationsformen mangelt. MATERIAL UND METHODE: Kurze Literaturübersicht und Auswertung von Spontanberichten aus der Datenbank EudraVigilance bezüglich NW zu Kindern zwischen 2000 und 2019 sowie einer Datensammlung zu MF bei Kindern zwischen 2014 und 2020 in Deutschland. ERGEBNISSE: MPH als zentral wirksames Sympathomimetikum wird zur Behandlung der Aufmerksamkeitsdefizit‑/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) eingesetzt. Im Bewertungszeitraum 2014–2020 wurden dem Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte 151 MF direkt gemeldet. Häufig gemeldet wurden nicht korrekt durchgeführte Zubereitungen von Arzneimitteln, wie z. B. bei antibiotischen Trockensäften, die zu fehlerhaften Dosierungen führten. SCHLUSSFOLGERUNG: Zudem sollten andere Informationsquellen (z. B. Dosierungsdatenbanken) intensiv genutzt werden, zum einen, um bereits vorhandene Informationen im klinischen und im ambulanten Setting besser umzusetzen, zum anderen, um die Kenntnisse zu Anwendungsrisiken bei Kindern zu verbessern. Diesbezüglich sollte die Meldebereitschaft der Ärzte- und Apothekerschaft zu NW und MF weiter erhöht werden.
Databáze: OpenAIRE