Serum heparanase levels and left atrial/left atrial appendage thrombus in patients with nonvalvular atrial fibrillation

Autor: Mehmet Fatih Yılmaz, İbrahim Akın İzgi, Can Yücel Karabay, Mehmet Inanir, Emrah Acar
Rok vydání: 2021
Předmět:
Zdroj: Herz. 47:251-257
ISSN: 1615-6692
0340-9937
Popis: Data regarding the possible role of heparanase (HPA) in the occurrence of left atrial/left atrial appendage (LA/LAA) thrombus in patients with atrial fibrillation (AF) is lacking. The goal of the present study was to assess the association between plasma levels of HPA and LA/LAA thrombus in AF.A total of 687 patients with nonvalvular AF (NVAF) without anticoagulation therapy were included from January 2016 to June 2019. Serum HPA analysis was performed with a commercially available human ELISA kit. Logistic regression models were used to test for association.Serum HPA levels were significantly higher in patients with LA/LAA thrombus than in those without LA/LAA thrombus (270.8 [193.4 ± 353.2] pg/mL vs 150.3 [125.2 ± 208.4] pg/mL; P 0.001). In multivariate analysis, serum HPA remained a significantly independent predictor of LA/LAA thrombus (odds ratio 1.674, 95% confidence interval [CI] 1.339-2.289, P 0.001). In the receiver operating characteristic (ROC) curve analysis, HPA showed a predictive value with an area under the curve (AUC) of 0.757 (95% CI 0.652-0.810, P 0.001). The optimal cutoff level for HPA predicting LA/LAA thrombus was 210.7 pg/mL, with a sensitivity of 74.3% and a specificity of 64.8%.An elevated HPA level was associated with the presence of LA/LAA thrombus in patients with AF. HPA might portend the risk for the prothrombotic state in AF patients.HINTERGRUND: Es fehlen Daten zur möglichen Rolle von Heparanase (HPA) beim Auftreten eines Thrombus linksatrial oder im linken Herzohr (LA/LAA) bei Patienten mit Vorhofflimmern (VF). Ziel der vorliegenden Studie war es, den Zusammenhang zwischen den Plasmaspiegel von HPA und einem LA/LAA-Thrombus bei VF zu untersuchen.Von Januar 2016 bis Juni 2019 wurden in die Studie 687 Patienten mit nichtvalvulärem VF (NVVF) ohne Antikoagulationstherapie einbezogen. Eine Serum-HPA-Analyse erfolgte mit einem kommerziell erhältlichen humanen ELISA-Kit. Logistische Regressionsmodelle wurden zur Prüfung des Zusammenhangs eingesetzt.Die Serum-HPA-Spiegel waren bei Patienten mit LA/LAA-Thrombus signifikant höher als bei Patienten ohne LA/LAA-Thrombus (270,8 [193,4 ± 353,2] pg/ml vs. 150,3 [125,2 ± 208,4] pg/ml; p 0,001). In der multivariaten Analyse blieb die Serum-HPA ein signifikant unabhängiger Prädiktor eines LA/LAA-Thrombus (Odds Ratio 1,674; 95 %-Konfidenzintervall, 95 %-KI: 1,339–2,289; p 0,001). In der Receiver-Operating-Characteristic(ROC)-Kurvenanalyse zeigte sich für HPA ein prädiktiver Wert mit einem Areal unter der Kurve (AUC) von 0,757 (95 %-KI: 0,652–0,810; p 0,001). Der optimale Grenzwert für HPA zur Vorhersage eines LA/LAA-Thrombus betrug 210,7 pg/ml, mit einer Sensitivität von 74,3 % und einer Spezifität von 64,8 %.Ein erhöhter HPA-Spiegel ging mit dem Vorliegen eines LA/LAA-Thrombus bei Patienten mit VF einher. Der HPA-Wert könnte ein Hinweis auf das Risiko eines prothrombotischen Zustands bei VF-Patienten sein.
Databáze: OpenAIRE