Pulmonary function changes following helical tomotherapy in patients with inoperable, locally advanced non-small cell lung cancer

Autor: Kurt Barbé, M. De Ridder, Sylvia Verbanck, Guy Storme, E Vanderhelst, Christine Collen, K Vekens
Přispěvatelé: Medical Oncology, Pneumology, Clinical sciences, Radiation Therapy, Translational Radiation Oncology and Physics, Vriendenkring VUB, Artificial Intelligence supported Modelling in clinical Sciences, Biostatistics and medical informatics, Digital Mathematics, Public Health Sciences, Physiotherapy, Human Physiology and Anatomy
Rok vydání: 2019
Předmět:
Zdroj: Strahlentherapie und Onkologie : Organ der Deutschen Rontgengesellschaft ... [et al]. 196(2)
ISSN: 1439-099X
Popis: To evaluate alterations in pulmonary function indices after helical tomotherapy and explore potential associations with biologically corrected dosimetric parameters.In 64 patients with inoperable locally advanced non-small cell lung cancer, pulmonary function tests before and within 6 months after radiotherapy were evaluated retrospectively. In the case of concurrent chemotherapy a total dose of 67.2 Gy was delivered, otherwise 70.5 Gy was provided. In 44 patients, late pulmonary function changes (≥6 months after radiotherapy) could also be assessed.In the entire patient group, there were significant declines in forced expiratory volume in 1s (FEVThe decline in pulmonary function indices after helical tomotherapy was of similar magnitude to that observed in studies reporting the effect of conformal radiotherapy on lung function. Diffusion capacity was the parameter showing the largest decrease following radiation therapy as compared to baseline and correlated with gross tumor volume. None of the alterations in pulmonary function tests were associated with the lung volume receiving low-dose radiation.ZIELSETZUNG: Evaluation von Veränderungen von Lungenfunktionsparametern nach helikaler Tomotherapie und Untersuchung möglicher Zusammenhänge mit dosimetrischen Parametern nach strahlenbiologischer Korrektur.Bei 64 Patienten mit inoperablem lokal fortgeschrittenem nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom wurden vor der Strahlentherapie und innerhalb der ersten 6 Monate nach Behandlung Lungenfunktionsprüfungen durchgeführt und ausgewertet. Im Fall von konkomitant applizierter Chemotherapie wurde eine Gesamtdosis von 67,2 Gy vorgeschrieben, anderenfalls 70,5 Gy. Bei 44 der 64 Patienten konnten auch längerfristige funktionelle Veränderungen (≥6 Monate nach Strahlentherapie) ermittelt werden.Im gesamten Patientenkollektiv wurden innerhalb der ersten 6 Monate signifikante Verminderungen der Einsekundenkapazität (FEVNach helikaler Tomotherapie verschlechterten sich die Lungenfunktionsparameter in ähnlicher Weise wie in den Studien mit konformaler Strahlentherapie. Die Diffusionskapazität war der Parameter mit der größten Abnahme nach Tomotherapie und korrelierte mit dem Tumorvolumen (GTV). Keine der Veränderungen in der Lungenfunktionsprüfung war abhängig vom Lungenvolumen, das geringen Strahlendosen ausgesetzt war.
Databáze: OpenAIRE