Neue Empfehlungen für die Umgebungsuntersuchungen bei Tuberkulose
Autor: | H. Geerdes-Fenge, Klaus Magdorf, Albert Nienhaus, B. Königstein, Roland Diel, Barbara Hauer, M. Priwitzer, Robert Loddenkemper, Anne Detjen, G. Loytved, Jean-Pierre Zellweger, Walter Haas, Stefanie Castell, D. Maffei |
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Rok vydání: | 2011 |
Předmět: |
Pulmonary and Respiratory Medicine
Gynecology Pediatrics medicine.medical_specialty Tuberculosis business.industry Public Health Environmental and Occupational Health Tuberculin Skin test bacterial infections and mycoses medicine.disease Surgery Tuberculosis diagnosis medicine Positive test business Tuberculin test Contact tracing |
Zdroj: | Pneumologie. 65:359-378 |
ISSN: | 1438-8790 0934-8387 |
DOI: | 10.1055/s-0030-1256439 |
Popis: | Nach der Einfuhrung der neuen Interferon-γ-Release Assays (IGRAs) in den Empfehlungen des Deutschen Zentralkomitees zur Bekampfung der Tuberkulose im Jahre 2007 hat sich die Datenlage fur deren Einsatz betrachtlich verbessert. Da Sensitivitat und Spezifitat von IGRAs bei Erwachsenen in zumindest teilweise BCG-geimpften Kollektiven derjenigen des Tuberkulin-Hauttests (THT) im Allgemeinen uberlegen sind, wird bei Kontaktpersonen im Gegensatz zum fruheren Zweistufenverfahren nur noch der primare Einsatz von IGRAs empfohlen.Aufgrund fehlender Evidenz uber die Zuverlassigkeit von IGRAs bei Kindern unter 5 Jahren bleibt der THT in dieser Altersgruppe Mittel der Wahl; bei alteren Kindern konnen beide Tests angewendet werden. Die neuen Empfehlungen unterstreichen die Notwendigkeit einer sorgfaltigen Vorauswahl enger Kontaktpersonen, damit positive Testbefunde mit hoher Wahrscheinlichkeit auch eine frische Infektion widerspiegeln und so den Nutzen einer Chemopravention erhohen. Das Nachtesten von positiv getesten Kontaktpersonen kann zu einer betrachtlichen Anzahl falsch-negativer Resultate fuhren und sollte bei dokumentierter Exposition daher unterbleiben. In 2007, the German Central Committee against Tuberculosis (DZK) published recommendations for contact tracing that introduced the new interferon gamma release assays (IGRAs). Meanwhile, substantial progress has been made in documenting the utility of IGRAs. Because IGRAs are usually superior to the tuberculin skin test (TST) in detecting latent TB infection (LTBI) with respect to sensitivity and specificity in adult contact populations that are at least partially BCG vaccinated, it is now recommended that instead of two-step testing only IGRAs be used.As the literature does not yet provide sufficient data on the accuracy of IGRAs in children younger than 5 years, the TST remains the method of choice in that age group. To date, also, no clear body of data exists to substantiate better performance for IGRAs than for the TST in older children, thus in this age group using of either test is recommended. The new recommendations also underscore the importance of a diligent preselection of close contacts in order to achieve a high probability that positive test results represent recent infection and to thus increase the benefit of chemopreventive treatment for those identified as requiring it. In a third point of update, it is noted that re-testing of contacts individuals found positive for LTBI may produce a considerable number of false-negative results and should thus be avoided in case of documented exposure. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |