Late Implant Failure in Cervical Disc Arthroplasty (M6-C, Spinal Kinetics) Causing Radiculopathy and Myelopathy

Autor: Christoph-Heinrich Hoffmann, Matti Scholz, Andreas Pingel, Frank Kandziora
Jazyk: němčina
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: Zeitschrift fur Orthopadie und Unfallchirurgie. 160(2)
ISSN: 1864-6743
Popis: Cervical disc arthroplasty (CDA) is an approved surgical treatment option in selected patients with cervical spinal disc degeneration. Even though CDA is a standard procedure since 20 years, there is a lack of information about long term performance. The published reoperation rates after CDA are low and comparable to anterior cervical fusion. The authors describe a severe failure and dysfunction with a partial core dislocation of a cervical prosthesis into the spinal canal (M6-C, Spinal Kinetics, Sunnyvale, CA, USA). Six years after implantation of a cTDR (cervical Total Disk Replacement) of the M6 type at C4/5 level, a 52 year-old women presented herself with new clinical signs of cervical myelopathy and radicular pain. Complete posterior dislocation of the central core of the implant into the spinal canal was identified as a cause. The failed device was removed completely and an ACCF (anterior cervical corpectomy and fusion) was performed. Intraoperatively, rupture of the posterior portion of the mesh tissue with posterior dislocation of the whole prosthesis core was detected. This is the second described case of a severe implant failure with core dislocation in this type of cTDR device. Even though there are thousands of successful implantations and middle term outcomes, it seems to be necessary to continue with long term radiological follow up to exclude similar failure in this type of prosthesis.Die Implantation zervikaler Bandscheibenendoprothesen ist eine weit verbreitete chirurgische Behandlungsoption bei jungen Patienten mit zervikaler Bandscheibendegeneration. Obwohl dieses Verfahren seit 20 Jahren Anwendung findet, ist wenig bekannt über das Langzeitverhalten der Implantate. Die veröffentlichten mittelfristigen Reoperations- und Revisionsraten sind gering und denen der zervikalen Fusion vergleichbar. Die Autoren beschreiben einen gravierenden Fall eines Implantatversagens einer Bandscheibenendoprothese mit Dislokation des Prothesenkerns in den Spinalkanal. Sechs Jahre nach Erstimplantation der Bandscheibenendoprothese vom Typ M6 stellte sich eine Patientin mit neu aufgetretenen Zeichen einer zervikalen Myelopathie und radikulären Beschwerden vor. Als Ursache der Beschwerden konnten eine Dislokation des Prothesenkerns in den Spinalkanal sowie massive Osteolysen der angrenzenden Wirbel identifiziert werden. Die komplett zerstörte Prothese wurde vollständig entfernt und ein Wirbelkörperersatz erfolgte. Dies ist einer von mehreren beschriebenen Fällen von Implantatversagen dieses Prothesentyps in den letzten Jahren. Auch wenn die Mehrzahl der Langzeitverläufe nach Implantation dieses Prothesentyps zufriedenstellend sein mögen, scheint es erforderlich zu sein, die Indikation kritisch zu prüfen und radiologische Langzeitkontrollen vorzunehmen, um ähnliche späte Implantatfehler bei diesem Prothesentyp auszuschließen.
Databáze: OpenAIRE