Social learning in transnational projects – lessons from European territorial cooperation projects

Autor: David Osebik, Joern Harfst
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2015
Předmět:
Zdroj: Envigogika; Vol 10 No 1 (2015): "Social learning processes for regional sustainable development"
Envigogika, Vol 10, Iss 1 (2015)
ISSN: 1802-3061
DOI: 10.14712/18023061.2015.10.1
Popis: Staré průmyslové regiony v Evropě prošly v posledních desetiletích radikálními změnami. Poté, co v nich převažující průmyslová odvětví byla omezena nebo uzavřena, tyto regiony obvykle čelí velkým potížím, které mají vliv na jejich ekonomickou, sociální a ekologickou budoucnost. Jednou z možností, jak podpořit proces jejich transformace, je určit a udržitelným způsobem využívat to, co po sobě průmyslová výroba zanechala. Takové využití regionálního potenciálu, obecně označovaného jako jejich přírodní a kulturní bohatství, bylo cílem dvou projektů mezinárodní spolupráce ReSource a Shift-X, které byly oba financovány Fondem Evropské unie pro rozvoj (EFRR, INTERREG IVB).Článek ukazuje, jak zapojení výzkumu v podporovaných projektech nastartovalo společné učení – podpořilo předávání znalostí mezi všemi partnery projektu. Autoři argumentují, že na jedné straně tento přístup nabídl partnerům důležité vzájemné výhody, přitom však na druhé straně dosáhnout těchto výhod bylo dosti náročným úkolem mezinárodní spolupráce. V upadajících průmyslových regionech, zvláště těch, kde jsou zastoupeny jen malé a střední obce, jsou kapacity omezené a jakýkoliv vnější zásah je často chápán spíše jako nežádoucí faktor, který dále omezuje zdroje a poskytuje málo výhod pro samotné regiony. Proto jedním z hlavních cílů mezinárodní spolupráce musí být vytvoření důvěry a založení pracovního vztahu mezi všemi partnery. Zapojení do projektů ukázalo, že společná práce regionálních aktérů a vnějších akademických partnerů může mít významný vliv na učení všech zúčastněných; přesto musí překonávat určité výhrady z jejich strany, než lze úspěšně pokračovat v žádoucích inovacích.
Old industrial regions in Europe have undergone radical changes in the last decades. After downsizing or closure of predominant industries such regions usually face big challenges concerning their economic, social and ecological futures. One chance to master this transformation process is the identification and sustainable utilisation of potentials left by industrial production. Utilisation of regional potentials, commonly categorized as natural and cultural potentials, was the aim of two transnational cooperation projects ReSource and SHIFT-X, which were both funded by European Union’s Development Fund (ERDF, INTERREG IVB).The paper shows how the involvement of research partners in the projects supported and facilitated joint learning effects and knowledge transfer between all project partners. It is argued that on the one hand such an approach offers important mutual benefits for partners, while on the other hand the realisation of such benefits remains a challenging task in a transnational collaboration. In declining industrial regions, especially when characterised by small- and medium-sized towns, the capacities to act are scarce and any outside intervention is often seen more as an unwanted factor that additionally stretches resources and provides little advantages for such regions. Therefore one of the main aims in transnational collaboration has to be the establishment of a trustful and committed working relation between all partners. The engagement in the projects has shown that the joint work between regional actors and the external academic partners can create important transnational learning effects for all involved; nevertheless it has to overcome certain reservations on all sides before innovative ways can be pursued successfully.
Databáze: OpenAIRE