Heart failure with preserved ejection fraction, atrial fibrillation, and increased NT‑proBNP levels
Autor: | Ebru İpek Türkoğlu, Emine Cigdem Kircicegi Cicekdag |
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Rok vydání: | 2020 |
Předmět: |
medicine.medical_specialty
medicine.drug_class 030204 cardiovascular system & hematology Ventricular Function Left 03 medical and health sciences 0302 clinical medicine Internal medicine medicine.artery Atrial Fibrillation Natriuretic Peptide Brain Heart rate medicine Natriuretic peptide Humans Decompensation cardiovascular diseases 030212 general & internal medicine Retrospective Studies Heart Failure Ejection fraction business.industry Stroke Volume Atrial fibrillation Prognosis medicine.disease Peptide Fragments Pulmonary artery Cardiology Cardiology and Cardiovascular Medicine Heart failure with preserved ejection fraction business Biomarkers hormones hormone substitutes and hormone antagonists Cohort study |
Zdroj: | Herz. 46:191-197 |
ISSN: | 1615-6692 0340-9937 |
DOI: | 10.1007/s00059-020-04981-5 |
Popis: | The co-presence of atrial fibrillation (AF) in patients with heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF) may cause some diagnostic difficulties, because AF itself is associated with elevated levels of N‑terminal pro-B-type natriuretic peptide (NT-proBNP). In the present study we aimed to investigate NT-proBNP levels of patients with HFpEF and AF.This was a retrospective cohort study. Outpatient data were reviewed through the hospital data management system. Consecutive patients with the diagnosis of HFpEF and AF, who had at least one NT-proBNP measurement, were included in the study.The study population comprised 235 patients. Median NT-proBNP levels were 1242 pg/ml in the stable phase and 2321.5 pg/ml during decompensation. NT-proBNP was correlated positively with age, CHAPatients with HFpEF and AF have higher levels of NT-proBNP, which may exceed the upper limits defined in guidelines. This study underlines the importance of measuring NT-proBNP levels in the stable phase and proposes a rule-in level for the decompensated phase.HINTERGRUND: Wenn bei Patienten mit Herzinsuffizienz und erhaltener Ejektionsfraktion (HFpEF) gleichzeitig Vorhofflimmern (VF) vorliegt, kann das zu diagnostischen Schwierigkeiten führen, denn VF an sich geht mit erhöhten Werten des NT-proBNP („N-terminal pro-B-type natriuretic peptide“) einher. In der vorliegenden Studie war es das Ziel, die NT-proBNP-Werte bei Patienten mit HFpEF und VF zu untersuchen.Es handelte sich um eine retrospektive Kohortenstudie. Die Daten ambulanter Patienten wurden mithilfe des Datenmanagementsystems des Krankenhauses ausgewertet. Konsekutive Patienten mit den Diagnosen HFpEF und VF, bei denen mindestens eine Bestimmung des NT-proBNP-Werts vorlag, wurden in die Studie aufgenommen.Die Studienpopulation umfasste 235 Patienten. Die medianen NT-proBNP-Werte betrugen 1242 pg/ml in der stabilen Phase und 2321,5 pg/ml während der Dekompensation. Es bestand eine positive Korrelation von NT-proBNP mit dem Alter, den Scores CHAPatienten mit HFpEF und VF weisen höhere NT-proBNP-Werte auf, welche die in Leitlinien definierten Obergrenzen übersteigen können. In der vorliegenden Studie wird die Bedeutung der Bestimmung des NT-proBNP-Werts in der stabilen Phase unterstrichen und ein Vorschlag für einen Wert als Einschlusskriterium für die dekompensierte Phase unterbreitet. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |