Assessment and validation of proposed classification tools & multimodal outcome assessment after surgery for cavernous brainstem malformations

Autor: Santos Saint Romain, Alejandro Nicolas
Přispěvatelé: Dammann, Philipp, Dammann, Philipp (Akademische Betreuung)
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2022
Předmět:
Popis: Treatment indications for patients with brainstem cavernous malformations (BSCMs) remain difficult and controversial. Some authors have tried to establish classification tools to identify eligible candidates for surgery. Authors of this study aimed to validate the performance and replicability of two proposed BSCM grading systems, the Lawton- Garcia (LG) and the Dammann-Sure (DS) systems, as well as assess the outcome after surgery BSCMs using functional, health-related quality of life (HRQOL), and psychological surveys to analyze the interrelation of these measurements, and to compare HRQOL and anxiety and depression scores with those in a healthy population. For this cross-sectional study, a database was screened for patients with BSCM treated surgically between 2003 and 2019 in the authors��� department. Complete clinical records, preoperative contrast-enhanced MRI, and a post-operative follow-up ��� 6 months were mandatory for study inclusion. The modified Rankin Scale (mRS) score was determined to quantify neurological function outcome. Three observers independently determined the LG and the DS score for each patient. Additionally, we assessed health-related quality of life (HRQOL) via the SF-36 and 9-item Life Satisfaction Questionnaire (LISAT-9), cranial nerve and brainstem function using a questionnaire, symptom-based psychological outcome via the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), and timepoint of a return to previous employment. We analyzed the correlation between absolute (mRS score ��� 2) and relative (postoperative deterioration in initial mRS score) outcome endpoints and the interrelation of the outcome measures and performed a comparison of HRQOL and HADS scores with findings in a healthy population. A total of 67 patients met selection criteria to validate the performance and replicability of proposed BSCM grading systems. Univariate and multivariate analyses identified multiple bleedings (p = 0.02, OR 5.59), lesion diameter (> 20 mm, p = 0.007, OR 5.43), and patient age (> 50 years, p = 0.019, OR 4.26) as predictors of an unfavorable postoperative functional outcome. Both the LG (area und the curve (AUC) = 0.72, p = 0.01) and the DS (AUC = 0.78, p < 0.01) scores were robust tools to estimate patient outcome. Subgroup analyses confirmed this observation for both grading systems (LG: p = 0.005, odds ratio (OR) 6; DS: p = 0.026, OR 4.5), but the combined use of the two scales enhanced the test performance significantly (p = 0.001, OR 22.5). Moreover, 74 patients were eligible to assess possible psychosocial impairments after surgery. HRQOL was impaired after surgery for BSCM compared to that in a healthy population. This impairment was substantial in patients with an unfavorable functional outcome (mRS > 2) but was also present in those with a favorable outcome (mRS ��� 2) in selected domains. Psychological impairment was negligible in patients with a favorable outcome and grave in those with an unfavorable outcome. LISAT-9 results revealed that brainstem and cranial nerve symptoms reduce satisfaction mainly in self-care abilities for both unfavorable and favorable outcome patients. Among the brainstem and cranial nerve symptoms, balance impairment showed the most significant impact on HRQOL. Absolute outcome endpoints were superior to relative outcome endpoints in reflecting impairment in HRQOL after surgery. Currently available classification systems are appropriate tools to estimate the neurological outcome after BSCM surgery. Future studies are needed to design an advanced scoring system, incorporating items from the LG and the DS score systems. Moreover, we report outcomes after BSCM surgery in high detail, emphasizing the specific impact of cranial nerve and brainstem symptoms on HRQOL. When reporting BSCM surgery outcome, absolute out- come endpoints should be applied.
Die operative Versorgung von PatientInnen mit kavern��sen Malformationen des Hirnstammes brainstem cavernous malformation (BSCM) ist Gegenstand intensiver Diskussion. Zur Stellung der Operationsindikation k��nnen verschiedene Klassifikationen zur Hand genommen werden, die das postoperative Outcome der PatientInnen vorhersagen und somit solche identifizieren, die von einer operativen Kavernomexstirpation profitieren k��nnten. Ungekl��rt bleibt, wie zuverl��ssig diese Klassifikationssysteme arbeiten und inwieweit auch psychosoziale Einschr��nkungen in die pr��operative Entscheidungsfindung integriert werden sollten. In der vorliegenden Studie wurden die verf��gbaren Klassifikationen hinsichtlich ihrer Aussagekraft untersucht zun��chst In einem ersten Schritt die prognostische Wertigkeit und die Reproduzierbarkeit von zwei Klassifikationssystemen. Anschlie��end wurde evaluiert, in-wieweit das postoperative Outcome mit dem Auftreten von psychosozialen Einschr��nkungen korreliert. F��r diese Studie wurde eine Datenbank mit BSCM PatientInnen (��� 18 Jahre) herangezogen und durch 3 unabh��ngige Beobachter klassifiziert, welche zwischen 2003 und 2019 in der Abteilung der Autoren chirurgisch behandelt wurden. Perioperative klinische Aufzeichnungen sowie pr��operative Magnetresonanztomographie -Untersuchungen wurden analysiert. F��r einen Studieneinschluss wurde ein postoperatives Follow-Up von ��� 6 Monaten (prognostische Wertigkeit, Reproduzierbarkeit) bzw. ��� 3 Monaten (psychosoziale Einschr��nkungen) gefordert. Das funktionelle neurologische Outcome wurde anhand des Modified Rankin Scale (mRS)-Scores bewertet. F��r die Bestimmung der psychosozialen Einschr��nkungen wurde die gesundheitsbezogene Lebensqualit��t (HRQOL) mit Hilfe des Short Form Health Survey-36 (SF-36) und des 9-item Life Satisfaction Questionnaire (LISAT-9) herangezogen/psychologische Outcome mit Hilfe der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) und der Zeitpunkt der R��ckkehr in die fr��here Besch��ftigung erhoben sowie f��r eine n��here Einordnung der SF-36- und HADS-Werte ein Vergleich zur Normalbev��lkerung gezogen. Ingsgesamt wurden 67 PatientInnen in die Analyse eingeschlossen. Mehrfachblutungen, Kavernomdurchmesser und Patientenalter (>50 Jahre) wurden als Pr��diktoren f��r ein ung��nstiges postoperatives Funktionsergebnis beobachtet. Eine kombinierte Verwendung der beiden Klassifikationssysteme erh��hte die Aussagekraft deutlich. F��r die Erfassung von psychosozialen Einschr��nkungen wurden 74 PatientInnen in die Analyse eingeschlossen. Die HRQOL war nach einer BSCM-Operation beeintr��chtigt. Diese Beeintr��chtigung war erheblich bei PatientInnen mit einem ung��nstigen funktionellen Ergebnis (mRS > 2), war aber auch bei denen mit einem g��nstigen Ergebnis (mRS ��� 2) in ausgew��hlten Bereichen vorhanden. Vor allem Hirnstamm- und Hirnnervensymptome wie Gleichgewichtsst��rungen reduzieren die Zufriedenheit bei PatientInnen. Unsere Analyse zeigt, dass die derzeit verf��gbaren Klassifizierungssysteme geeigneteInstrumente sind, um das neurologische Ergebnis nach einer BSCM-Operation abzusch��tzen, hierf��r sollte eine Klassifizierung der BSCM Patienten pr��operativ anhand verf��gbarer Klassifikationssysteme erfolgen, absolute Endpunkte verwendet und psychosoziale Aspekte ber��cksichtigt werden . Mit unseren Studienergebnissen hoffen wir, einen sinnvollen Beitrag zur Therapiestratifizierung von BSCM-PatientInnen zu leisten.
Databáze: OpenAIRE