An analysis of the macro- and micro-mechanisms affecting the relationship between education and development
Autor: | Miroslav Marada, Tereza Kocová |
---|---|
Jazyk: | angličtina |
Rok vydání: | 2015 |
Předmět: |
education
inequality Inequality Process (engineering) economic behavior media_common.quotation_subject Geography Planning and Development Perspective (graphical) lcsh:Geography. Anthropology. Recreation Context (language use) lcsh:G lcsh:HB848-3697 General Earth and Planetary Sciences Dividend demographic behavior lcsh:Demography. Population. Vital events Sociology Positive economics Macro Socioeconomics development media_common |
Zdroj: | Acta Universitatis Carolinae Geographica, Vol 50, Iss 2, Pp 125-137 (2015) |
ISSN: | 2336-1980 0300-5402 |
Popis: | The aim of this study is to discuss the role of education in the process of development of poor countries. The study is dividend into five sections, each of which is concerned with the relationship of education with one of the development indicators. Sections frame the given issue within a macro perspective, analyse the underlying micromechanisms and present specific examples found in the case studies. Overall, it has been illustrated that while the macrorelationship between education and development at the global level is quite evident, the specific individual mechanisms which enable such relationship are very diverse and dependent on the context in which they work. Analýza vztahu vzdělání a rozvoje Ve studii je diskutován vztah vzdělání a rozvoje, který je zde zkoumán na několika úrovních. Od globální, kde ho lze v rámci jednotlivých zemí zcela evidentně doložit, až na úroveň „mikromechanismů“, které za „makrovztahem“ mezi vzděláním a rozvojem stojí. Na základě rešerše přibližně 100 odborných studií jsou tyto mikromechanismy rozděleny do pěti kategorií – dimenzí lidského rozvoje (ekonomické chování, demografické chování, zdraví, genderová nerovnost a migrace). Kategorizace přitom není snadná – jednotlivé mikromechanismy se prolínají a často lze některé z nich zařadit do více kategorií najednou, což vypovídá o jejich provázanosti. Vzdělání je naprosto zásadním činitelem v procesu rozvoje, nicméně se uskutečňuje s pomocí řady mechanismů, které je třeba považovat za lokálně specifické. V předkládané studii byl doložen nejsilnější vztah mezi vzděláním a změnou kulturních vzorců spojených především s růstem postavení žen. Vzdělání není samo o sobě dostačujícím faktorem, protože bez změn (socioekonomických, kulturních a politických) ve společnosti může být jeho vliv značně snížen. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |