Corneal Endothelial Decompensation after Ocular Chemical Burn: Description of a New Finding

Autor: Laura Eggenschwiler, Eitan Livny, Frank Blaser, Philipp B. Baenninger, Nadine Gerber-Hollbach, Marvin Marti, Alexandra Steinemann, David Goldblum, Zisis Gatzioufas
Přispěvatelé: University of Zurich, Steinemann, Alexandra
Rok vydání: 2019
Předmět:
Zdroj: Klinische Monatsblätter für Augenheilkunde. 236:371-376
ISSN: 1439-3999
0023-2165
DOI: 10.1055/a-0857-6538
Popis: Ocular chemical burn is an ophthalmological emergency. Therefore, chemical injuries should be promptly addressed in order to initiate the appropriate treatment as soon as possible and optimize the visual prognosis. We present a retrospective study of ten cases with ocular chemical burn including one with superglue and one with a liquid plaster material injury and describe their clinical course.Ten adult patients (34 - 92 years, 8 males) presented with moderate to severe alkali or neutral chemical burns in our emergency clinics. They exhibited a variable degree of conjunctival injection, limbal ischemia, corneal erosion, and Descemet's folds.Patients were treated and complete corneal epithelial closure was achieved in all cases without significant signs of limbal stem cell insufficiency. Corneal endothelial insufficiency was observed in all cases. Nine patients had to be listed for corneal endothelial keratoplasty and one was treated with Descemet's stripping endothelial automated keratoplasty.Isolated corneal endothelial decompensation after chemical burns has not yet been described. The pathophysiological explanation of this observation remains, however, unknown. In view of this rare complication, it is important to follow patients after chemical ocular burn for possible development of endothelial decompensation.Die Augenverätzung ist ein ophthalmologischer Notfall, der eine umgehende zielgerichtete Therapie erfordert, um das Sehvermögen bestmöglich zu erhalten. Wir berichten über 10 Patienten mit einer okulären Verätzung einschließlich einer Verletzung mit Sekundenkleber und Flüssigpflaster.Zehn Patienten im Alter zwischen 34 und 92 Jahren wurden in unseren Notfallaufnahmen mit leichten bis mittelschweren Verätzungen durch Laugen oder neutralem Agens behandelt. Es fanden sich unterschiedliche klinische Ausprägungen der Bindehautinjektionen, Reaktionen des Randschlingennetzes, Hornhauterosion und Ausbildung von Descemet-Falten.Die Patienten wurden entsprechend der Klinik behandelt. In allen Fällen erfolgte ein kompletter Epithelverschluss ohne signifikante Zeichen einer limbalen Stammzellinsuffizienz. Jedoch entwickelten alle Patienten eine Hornhautendothelinsuffizienz. Bei 9 Patienten wurde eine Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty und bei 1 Patient eine Descemet Stripping Automated Endothelial Keratoplasty durchgeführt.Eine isolierte Hornhautdekompensation nach Verätzung wurde bisher in der Literatur nicht beschrieben. Der Pathomechanismus dieser Beobachtung ist nicht bekannt. Bei Augenverätzungen muss diese seltene Komplikation jedoch bedacht werden.
Databáze: OpenAIRE