Influence of surgically assisted rapid maxillary expansion on the interdental papilla height of maxillary central incisors

Autor: Yannick Noverraz, Jan G. J. H. Schols, Tong Xi, Stéphanie Noverraz
Rok vydání: 2021
Předmět:
Zdroj: Journal of Orofacial Orthopedics-Fortschritte der Kieferorthopadie, 82, 6, pp. 372-381
Journal of Orofacial Orthopedics-Fortschritte der Kieferorthopadie, 82, 372-381
Journal of Orofacial Orthopedics
ISSN: 1434-5293
Popis: To evaluate the influence of orthodontic treatment with surgically assisted rapid maxillary expansion (SARME) on the interdental papilla height of maxillary central incisors.In this retrospective study, patients who completed orthodontic treatment including SARME at the Radboud University Medical Center Orthodontic Department before December 2019 were included. Frontal intraoral photographs taken before (T1) and after completion of treatment (T2) were examined to determine the papilla height between the maxillary central incisors using the Jemt classification. The difference between the Jemt classification at T1 and T2 (∆Jemt) was defined as the primary outcome variable. Secondary outcome variables were gender, age, treatment duration, type of expansion appliance, maximal central diastema during expansion, pretreatment overlapping between the central incisors, gingival biotype, crown morphology and the distance between the bone crest and incisal contact point. Kappa statistics and paired t‑tests were used to determine reliability of the measurements. Pearson's ΧIn all, 93 patients fulfilled the inclusion criteria and were included in the study. The Jemt score worsened for 30 patients (32%) between T1 and T2, indicating the occurrence of papillary recession. Incisal overlapping, crown morphology, small width to length ratio, increasing age and an increasing distance between crestal bone and the incisal contact point were factors associated with papillary recession.After orthodontic treatment including SARME, one third of patients exhibited recession of papilla height of the maxillary central incisors.ZIEL: Untersucht wurde der Einfluss einer kieferorthopädischen Behandlung mit chirurgisch unterstützten schnellen Gaumennahtweiterung (SARME) auf die Höhe der Interdentalpapille der oberen zentralen Schneidezähne.In diese retrospektive Studie wurden Patienten eingeschlossen, die vor Dezember 2019 eine kieferorthopädische Behandlung einschließlich SARME in der kieferorthopädischen Abteilung des Radboud University Medical Center abgeschlossen hatten. Anhand von frontalen intraoralen Fotografien vor (T1) und nach Abschluss der Behandlung (T2) wurde die Papillenhöhe zwischen den oberen zentralen Schneidezähnen anhand der Jemt-Klassifikation bestimmt. Die Jemt-Klassifikation-Differenz zwischen den Werten bei T1 und T2 (∆Jemt) wurde als primäre Zielvariable definiert. Sekundäre Ergebnisvariablen waren Geschlecht, Alter, Behandlungsdauer, Art der Expansionsapparatur, maximales zentrales Diastema während der Expansion, Überlappung zwischen den zentralen Schneidezähnen vor der Behandlung, gingivaler Biotyp, Kronenmorphologie und der Abstand zwischen Knochenkamm und inzisalem Kontaktpunkt. Zur Ermittlung der Zuverlässigkeit der Messungen wurden κ‑Statistiken und gepaarte t‑Tests verwendet, der Pearson ΧInsgesamt 93 Patienten erfüllten die Einschlusskriterien und wurden in die Studie aufgenommen. Der Jemt-Score verschlechterte sich bei 30 Patienten (32 %) zwischen T1 und T2, was auf das Auftreten einer papillären Rezession hinweist. Inzisale Überlappung, eine Kronenmorphologie, geringes Breiten-Längen-Verhältnis, ein höheres Alter und ein zunehmender Abstand zwischen krestalem Knochen und dem inzisalen Kontaktpunkt waren mit einer papillären Rezession assoziierte Faktoren.Nach kieferorthopädischer Behandlung einschließlich SARME wies ein Drittel der Patienten eine Rezession der Papillenhöhe der oberen zentralen Schneidezähne auf.
Databáze: OpenAIRE