Comparison of glomerular filtration rate (GFR) with Tc-99m-DTPA and tubular extraction rate (TER) with Tc-99m-MAG3 in potential living kidney donors: Feasibility of a one-day protocol
Autor: | Marita Bamm, Markus van der Giet, Holger Amthauer, Michael Bader, Julian M. M. Rogasch, Winfried Brenner, Imke Schatka, Erika Jaeschke |
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Rok vydání: | 2019 |
Předmět: |
Adult
Male medicine.medical_specialty Tc 99m dtpa 030232 urology & nephrology Plasma creatinine Urology Renal function 030204 cardiovascular system & hematology Post injection Kidney Function Tests Technetium Tc 99m Mertiatide 03 medical and health sciences Young Adult 0302 clinical medicine medicine Living Donors Humans Radiology Nuclear Medicine and imaging Kidney transplantation Aged Kidney business.industry General Medicine Middle Aged medicine.disease Kidney Transplantation Transplantation medicine.anatomical_structure Kidney Tubules Feasibility Studies Technetium Tc 99m Pentetate Female business Blood sampling Glomerular Filtration Rate |
Zdroj: | Nuklearmedizin. Nuclear medicine. 58(6) |
ISSN: | 2567-6407 |
Popis: | Sufficient glomerular filtration rate (GFR) is mandatory in living kidney donors (LKD) before renal transplantation (RT). Guidelines recommend exogenous GFR (e. g. Tc-99m-DTPA) besides estimated GFR by plasma creatinine (eGFR). Tc-99m-MAG3 determines split function and tubular extraction rate (TER). This study evaluated a time-efficient one-day protocol for DTPA and MAG3 in potential LKD. Retrospective analysis of 82 consecutive potential LKD (female, 52; age, 54 [19-73] a). DTPA GFR (Fleming formula) with blood sampling 169 (147-205) min post injection of 27 (18-59) MBq Tc-99m-DTPA. 199 (181-219) min after DTPA injection, same-day renal scintigraphy with 105 (65-150) MBq MAG3 followed (TER according to Bubeck). Sufficient GFR for RT was defined age- and sex-dependent based on British guidelines, normal TER at 70 % of age-dependent average. In 15 separate potential LKD, a blank blood sample before MAG3 injection allowed estimation of remaining DTPA counts and resulting TER error. Remaining Tc-99m-DTPA blood counts during sampling for MAG3 led to median TER underestimation by 12 (IQR, 8-15) ml/min/1.73 m A one-day protocol for Tc-99m-DTPA GFR and MAG3 dynamic imaging is feasible. If TER is calculated, the proposed method for blood count correction may be applied. However, relevance of the TER remains questionable due to frequent discordance to GFR.ZIEL: Eine ausreichende glomeruläre Filtrationsrate (GFR) vor Nierenspende (RT) ist Voraussetzung für Lebendspender (LKD). Leitlinien empfehlen exogene Methoden der GFR-Bestimmung (z. B. Tc-99m-DTPA) neben der geschätzten GFR aus Plasmakreatinin (eGFR). Tc-99m-MAG3 dient der Bestimmung der getrennten Seitenfunktion und tubulären Extraktionsrate (TER). Diese Studie untersuchte ein zeitsparendes 1-Tages-Protokoll für DTPA und MAG3 bei potenziellen LKD. Retrospektive Analyse von 82 konsekutiven potenziellen LKD (Frauen: 52; Alter: 54 (19–73) Jahre). DTPA-GFR (Fleming-Formel) mit Blutentnahmen 169 (147–205) min p. i. von 27 (18–59) MBq-Tc-99m-DTPA. Eine taggleiche Nierenszintigrafie mit 105 (65–150) MBq-MAG3 folgte (TER nach Bubeck). Ausreichende GFR vor RT wurde alters- und geschlechtsabhängig nach britischen Leitlinien definiert, normale TER als ≥ 70 % der Altersnorm. Bei 15 separaten potenziellen LKD erlaubte eine zusätzliche Blutentnahme vor MAG3-Injektion die Abschätzung der verbliebenen DTPA-Counts und des resultierenden TER-Fehlers. Verbliebene Tc-99m-DTPA-Counts zur Zeit der MAG3-Blutentnahme bewirkten eine mediane TER-Unterschätzung um 12 (IQR, 8–15) ml/min/1,73 m Ein 1-Tages-Protokoll für Tc-99m-DTPA-GFR und MAG3-Nierenszintigrafie ist möglich. Wenn eine TER-Bestimmung beabsichtigt ist, kann die vorgeschlagene Blutcount-Korrektur erfolgen. Jedoch bleibt der Stellenwert der TER aufgrund der häufigen Diskordanz zur GFR fraglich. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |