Interdisziplinäres COVID-Board bei SARS-CoV-2-getriggerter hyperferritinämischer Inflammation
Autor: | P La Rosée, I Gehrke, H. C. Bremer, P. Mohm, B Kumle, F La Rosée, Sebastian G. Russo, A. Benzing, A. Hochhaus |
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Rok vydání: | 2020 |
Předmět: |
Ruxolitinib
2019-20 coronavirus outbreak medicine.medical_specialty Critical Care Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Viral pneumonia Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) Inflammation Emergency Nursing Cytokine storm Critical Care and Intensive Care Medicine Publisher's Erratum Originalien 03 medical and health sciences 0302 clinical medicine Virale Pneumonie Macrophage activation syndrome like sepsis Internal Medicine medicine Humans Makrophagenaktivierungssyndrom-ähnliche Sepsis 030212 general & internal medicine Zytokinsturm Aged Retrospective Studies 030304 developmental biology Gynecology 0303 health sciences SARS-CoV-2 business.industry COVID-19 Telemedizin medicine.disease Telemedicine Emergency Emergency Medicine medicine.symptom business medicine.drug |
Zdroj: | Medizinische Klinik, Intensivmedizin Und Notfallmedizin Medizinische Klinik-Intensivmedizin und Notfallmedizin |
ISSN: | 2193-6226 2193-6218 |
DOI: | 10.1007/s00063-020-00750-8 |
Popis: | Patients with severe COVID-19 develop hyperferritinemic inflammation, a rare sepsis-like immune dysregulation syndrome.Stratified treatment decisions in a cross-location telemedical interdisciplinary case conference were assessed in this retrospective cohort study. A standardized treatment algorithm including continuous positive airway pressure and noninvasive ventilation was implemented. A locally developed COVID inflammation score (CIS) defined patients at risk for severe disease. Patients with life-threatening inflammation were offered off-label treatment with the immune modulator ruxolitinib.Between 4 March 2020 and 26 June 2020 COVID-19 patients (n = 196) were treated. Median patient age (70 years) and comorbidity were high in interstudy comparison. Mortality in all patients was 17.3%. However, advance care planning statements and physician directives limited treatment intensity in 50% of the deceased patients. CIS monitoring of ruxolitinib-treated high-risk patients (n = 20) on days 5, 7, and15 resulted in suppression of inflammation by 42% (15-70), 54% (15-77) and 60% (15-80). Here, mortality was 20% (4/20). Adjusted for patients with a maximum care directive including ICU, total mortality was 8.7% (17/196).Severe COVID-19 pneumonia with hyperferritinemic inflammation is related to macrophage activation syndrome-like sepsis. An interdisciplinary intensive care teleconference as a quality tool for ICUs is proposed to detect patients with rare sepsis-like syndromes.HINTERGRUND: Patienten mit schwerer COVID-19-Erkrankung entwickeln eine hyperferritinämische Inflammation, ein sepsisähnliches Immundysregulationssyndrom.Retrospektive Kohortenanalyse nach Therapiestratifizierung in einer standortübergreifenden telemedizinischen Fallkonferenz. Frühzeitige, standardisierte Identifizierung von Patienten mit einem Risiko für einen schweren Verlauf (COVID-Inflammation-Score; CIS) und Intubationsvermeidung mit Schwerpunkt auf nichtinvasive Ventilation (NIV) sind Kernelemente des Behandlungsalgorithmus. Patienten mit lebensbedrohlicher Inflammation wurde ein individueller Heilversuch mit dem Immunmodulator Ruxolitinib angeboten.Zwischen 04.03.2020 und 26.06.2020 wurden 196 COVID-19-Patienten behandelt. Der Altersmedian (70 Jahre) und die Komorbidität waren im Interstudienvergleich hoch. Die Gesamtmortalität lag bei 17,3 %, wobei bei der Hälfte der verstorbenen Patienten eine A‑priori-Therapielimitierung festgelegt war. Das CIS-Monitoring der mit Ruxolitinib behandelten Hochrisikopatienten (n = 20) ergab nach 5, 7 und 15 Tagen eine Inflammationssuppression um 42 % (15–70), 54 % (15–77) und 60 % (15–80). In dieser Gruppe lag die Mortalität bei 20 % (4/20). Die Gesamtmortalität adjustiert auf Patienten mit intendierter Maximaltherapie lag bei 8,7 % (17/196).Die COVID-19-Pneumonie mit hyperferritinämischer Inflammation ist verwandt mit der Makrophagen-Aktivierungssyndrom-ähnlichen Sepsis. Eine interdisziplinäre Fallkonferenz als Qualitätsinstrument der Intensivmedizin zur Erfassung seltener sepsisähnlicher Krankheitsbilder wird vorgestellt. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |