Fertility, Pregnancy and Lactation After Bariatric Surgery - a Consensus Statement from the OEGGG

Autor: Christian S. Göbl, Tina Stopp, Michael Feichtinger, Veronica Falcone
Rok vydání: 2018
Předmět:
Zdroj: Geburtshilfe und Frauenheilkunde
ISSN: 0016-5751
Popis: Bariatric surgery is recommended when other weight loss interventions, such as lifestyle modification or medications, have failed. A considerable number of women undergoing bariatric surgery are of childbearing age; hence, it is necessary to be aware of the effects of bariatric surgery on pregnancy for managing these patients. Although bariatric surgery is associated with positive effects on cardiovascular and metabolic parameters, side effects such as anaemia, the risk of developing internal hernia, altered glucose metabolism and the risk of small for gestational age offspring have to be considered. Pregnant women with a history of gastric bypass should not undergo the oral glucose tolerance test (OGTT) due to the high risk of hypoglycaemia. There are no contraindications for vaginal delivery and breastfeeding. This paper has been published as a consensus statement by the Austrian Society of Gynaecology and Obstetrics (OEGGG).Bariatrisch-chirurgische Maßnahmen werden zunehmend eingesetzt, wenn andere Interventionen wie die Lebensstilmodifikation oder eine Pharmakotherapie versagt haben. Vor allem ist auch eine steigende Anwendung dieser Eingriffe an Frauen im gebärfähigen Alter zu beobachten. Daher ist es notwendig, sich mit den Auswirkungen der bariatrischen Chirurgie auf Schwangerschaft und Geburt auseinanderzusetzen. Neben den positiven Effekten auf kardiovaskuläre und metabolische Parameter, müssen mögliche Nebenwirkungen wie mütterliche Anämie, ein erhöhtes Risiko für intraabdominelle Hernien, ein veränderter Glukosestoffwechsel sowie ein erhöhtes Risiko für eine fetale Wachstumsrestriktion beachtet werden. Der oGTT (oraler Glukosetoleranztest) ist bei Patientinnen nach einer bariatrisch-chirurgischen Intervention kontraindiziert, da dieser ein erhöhtes Risiko für hypoglykäme Episoden birgt. Für die vaginale Geburt und für das Stillen besteht keine Kontraindikation. Dieser Artikel wurde als Stellungnahme durch die Österreichische Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (OEGGG) veröffentlicht.
Databáze: OpenAIRE