Treatment-failure to direct antiviral HCV regimens in real world: frequency, patient characteristics and rescue therapy - data from the German hepatitis C registry (DHC-R)

Autor: Christine John, Karl-Georg Simon, Stefan Mauss, Klaus H.W. Boeker, Heiner Wedemeyer, Rainer Günther, Christoph Sarrazin, Peter Buggisch, Claus Niederau, Johannes Vermehren, Annika Schmitt, Anita Pathil, Hartwig Klinker, Heribert Hillenbrand, Yvonne Serfert
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: Zeitschrift fur Gastroenterologie. 58(4)
ISSN: 1439-7803
Popis: Virologic failure to approved combinations of direct antiviral agents (DAA) in patients with chronic hepatitis C virus (HCV) infection is rare. Mostly it involves difficult to treat patients with advanced liver disease and prior interferon-experience. Before approval of VOX/VEL/SOF, a restricted number of patients received rescue treatment, and the choice of DAA combinations for re-treatment were selected on an individual basis. In the present analysis, patient characteristics and rescue-regimens after virologic failure mainly based on first generation DAAs are described. Data were obtained from the German Hepatitis C-Registry (DHC-R), which is a national multicenter real-world cohort currently including about 16 500 patients recruited by more than 250 centers. The present analysis is based on 6683 patients who initiated a DAA therapy and for whom follow-up data (per-protocol analysis) were available. Among the patients, 188 (2.8 %) experienced a virologic relapse. Compared to SVR-patients, relapse patients were significantly more often male (77.7 % versus 56.9 %, respectively, p 0.001), showed cirrhosis significantly more (48.4 % versus 28.1 %, respectively, p 0.001) and a prior interferon-containing therapy (46.3 % versus 39.0 %, respectively, p = 0.049). The majority of patients who relapsed were infected with genotype 1 (47.4 %) followed by genotype 3 (29.8 %), and 95 relapse patients started DAA re-treatment. Characteristics of patients with rescue-treatment are similar to these of patients with relapse after initial DAA treatment. Thirty-one of 39 patients with complete follow-up data achieved SVR (79.5 %), and 8 patients had a relapse again (20.5 %). Patients who received rescue treatment including a new DAA class according to guidelines, except patients who received VOX/VEL/SOF, showed higher SVR rates than the entire group (21/25, 84 %). All patients who received VOX/VEL/SOF achieved SVR (n = 4, 100 %). Patients with failure with DAA combination therapies are a difficult but urgent to treat population with the frequent presence of cirrhosis and prior treatment failure with interferon-based therapies. Rescue therapy with inclusion of a new DAA class leads to high SVR rates, but multiple targeted therapy with VOX/VEL/SOF seems to be most effective. Virologisches Versagen nach einer zugelassenen Kombinationstherapie aus direkt antiviral wirkenden Medikamenten (DAA) bei Patienten mit chronischer Hepatitis-C-Virus(HCV)-Infektion ist sehr selten. Zumeist handelt es sich, aufgrund von fortgeschrittener Lebererkrankung und vorangegangenen interferonbasierten Therapien, um schwierig zu behandelnde Patienten. Vor Zulassung von VOX/VEL/SOF erhielt eine geringe Zahl von Patienten eine Rescue-Therapie, und die Wahl der DAA-Kombination zur Re-Therapie unterlag individuellen Entscheidungskriterien. Die vorliegende Arbeit beschreibt Charakteristika und Rescue-Therapien, überwiegend basierend auf DAAs der ersten Generation, bei Patienten nach virologischem Versagen. Die Daten entstammen dem Deutschen Hepatitis C-Register (DHC-R). Dieses ist eine nationale, multizentrische, Real-World-Kohorte, die derzeit über 16 500 Patienten aus über 250 Zentren einschließt. Die aktuelle Analyse basiert auf 6683 Patienten mit initialer DAA-Therapie und kompletten Follow-up-Daten (Per-Protocol(PP)-Analyse). 188 Patienten (2,8 %) aus der PP-Population hatten einen virologischen Relapse. Die Relapse-Patienten waren verglichen zur SVR-Population signifikant häufiger männlich (77,7 % versus 56,9 %, p 0,001), hatten signifikant häufiger eine Zirrhose (48,4 % versus 28,1 %, p 0,001) und eine interferonbasierte Vortherapie (46,3 % versus 39,0 %, p = 0,049). Die meisten Patienten mit virologischem Versagen waren mit Genotyp 1 (57,4 %) gefolgt von Genotyp 3 (29,8 %) infiziert. 95 der Relapse-Patienten erhielten eine DAA-Re-Therapie. Die Charakteristika von Patienten mit Rescue-Therapie sind vergleichbar mit denen von Patienten mit Relapse nach initialer DAA-Therapie. 31 von 39 Patienten mit kompletten Follow-up-Daten erreichten SVR (79,5 %) und 8 Patienten erlitten einen erneuten Relapse (20,5 %). Patienten, die eine den Leitlinien entsprechende Rescue-Therapie mit einer neuen DAA-Klasse erhalten haben, ausgenommen VOX/VEL/SOF, zeigten höhere SVR-Raten als die Gesamtgruppe (21/25, 84 %). Alle Patienten, die VOX/VEL/SOF erhielten, erreichten einen SVR (n = 4, 100 %). Versager nach DAA-Kombinationstherapie entsprechen einer schwierig und zugleich dringlich zu behandelnden Patientengruppe mit häufigem Vorliegen einer Zirrhose und Versagen einer interferonbasierten Vortherapie. Rescue-Therapie mit einer neuen DAA-Klasse führt zu hohen SVR-Raten, eine Multi-Target-Therapie mit VOX/VEL/SOF scheint am effektivsten zu sein.
Databáze: OpenAIRE