Popis: |
V předchozích příspěvcích jsme se zabývali počátečním obdobím vzniku ústavu do roku 1970, včetně stručné znalecké analýzy některých nehod, zejména železničních. Do problematiky ústavu spadala od počátku také technická analýza dopravních nehod silničních; ukažme si proto jejich problematiku z hlediska historie oboru obecně, rozvoj teorie a nakonec zajímavé příklady nehod řešené ústavem, zejména v prvopočátcích. Připojena je také problematika oceňování vozidel. Jedná se o případy již dávné, k nimž již většinou není podrobná dokumentace; čtenáři jistě prominou zjednodušené názorné nákresy, vyhotovené v programech, jež jsou k dispozici v MS Office –Vložit obrazce v MS Word a Malování. In previous articles, we dealt with the initial period of the establishment of the institute until 1970, including a brief expert analysis of some accidents, especially railway accidents. From the very beginning, the institute also included technical analysis of road traffic accidents; let us therefore show their problems from the point of view of the history of the field in general, the development of theory and finally interesting examples of accidents solved by the institute, especially in the beginning. The issue of vehicle valuation is also attached. These are cases long ago, for which there is usually no detailed documentation; readers will certainly forgive the simplified illustrative drawings, made in the programs available in MS Office – Insert Shapes in MS Word and Paint. |