Ověřování diagnostického nástroje pro identifikace přírodovědně nadaných v předškolním a v mladším školním věku
Autor: | Kateřina Jančaříková |
---|---|
Jazyk: | čeština |
Rok vydání: | 2019 |
Předmět: |
diagnostic tool for identification of naturalist intelligence/science talent
lcsh:GE1-350 gifted children lcsh:LC8-6691 lcsh:Special aspects of education science talent Přírodovědná inteligence přírodovědné nadání Naturalist intelligence nadané děti theory of multiple intelligences diagnostický nástroj pro identifikaci přírodovědného nadání (přírodovědné inteligence) Theology Psychology teorie rozličných inteligencí lcsh:Environmental sciences |
Zdroj: | Envigogika, Vol 14, Iss 2 (2019) Envigogika; Vol 14 No 2 (2019) Envigogika; Vol. 14 No. 2 (2019) |
ISSN: | 1802-3061 |
DOI: | 10.14712/18023061.2019.14.2 |
Popis: | Příspěvek je věnován ověřování diagnostického nástroje pro identifikaci přírodovědně nadaných vpředškolním a vmladším školním věku (Jančaříková, 2009). Vteoretické části vysvětluje význam rané identifikace přírodovědného nadání a stručně představuje teorii přírodovědné inteligence Howarda Gardnera jako výchozí koncept. Ve výzkumné části bylo provedeno ověřování diagnostického nástroje na základě 176 vyplněných dotazníků. Reliabilita testu byla ověřena pomocí koeficientu Cronbachovo Alpha a Spearman-Brownova vzorce. Pearsonovým korelačním testem byla prokázána vysoká vzájemná závislost otázek diagnostického nástroje. Welchovou variantou t-testu bylo prokázáno, že výsledky nezávisí na pohlaví ani věku, což lze interpretovat, že závisí na vrozené dispozici, tedy přírodovědném nadání. Diagnostický nástroj lze pro ranou identifikaci přírodovědného nadání používat. The paper focuses on validation of a diagnostic tool for identification of naturalist intelligence and science talent at pre-school and early school level (Jančaříková, 2009). The theoretical part explains the significance of early identification of science talent and introduces briefly Howard Gardner’s theory of multiple intelligence and naturalist intelligence as the starting point. The empirical part validates the diagnostic tool on the basis of data from 176 completed questionnaires. The reliability of the test is verified using the Cronbach Alpha coefficient and Spearman-Brown formula. The Pearson correlation test confirms a high interdependence of the questions in the diagnostic tool. The Welch variant of the t-test shows that the results depend on neither gender nor age, which can be interpreted as depending on an innate disposition, i.e. science talent. Thus, the diagnostic tool can be used for early identification of science talent. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |