Complex foot trauma: amputation versus reconstruction – clinical evaluation and long-term quality of life

Autor: Al Khaled, Nesrin
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2022
Předmět:
Popis: Background: Complex foot injuries are debilitating injuries that could negatively impact the quality of life of affected patients. For a long time, amputation was the typical treatment for these injuries. Today, advancements in surgical techniques allow for foot salvage in the treatment of complex foot trauma. With this change, the question has arisen as to which of the two treatments is the best option for patients? The objective of this work was to compare quality of life and clinical parameters in patients with condition after amputation and patients with condition after reconstruction of the foot after complex foot trauma. Similarly, bacterial contamination of open wounds of complex foot trauma was also investigated. Patients and Methods: In a cross-sectional study, 26 patients with surgical intervention after complex foot trauma between the years 2003 and 2014 were interviewed about foot and joint function and quality of life. The German versions of the foot function index, the foot pain scale, the foot function scale, the foot and ankle visual analog scale, the foot and ankle disability index (FADI), the body image quality of life inventory (BIQI), and the foot and ankle patient satisfaction questionnaire SF 36 were used. Information on trauma, surgical interventions, complications, bacterial cultures of open wounds, and further clinical course was collected retrospectively from patient documentation. Patients after foot amputation were compared with patients after foot reconstruction in terms of foot injury characteristics, number of surgical interventions, complications encountered, length of hospital stay, and concomitant polytrauma. Lastly, the Zwipp score correlation of the aforementioned variables was calculated. Results: Twenty-two patients (76.9%) underwent foot reconstruction, and four patients (15.3%) underwent foot amputation. No significant difference was found in the mentioned parameters between the two groups except for the Zwipp score (p = 0.009). The functional scores were worse than the pain scores. No significant difference in quality of life was found between amputation and reconstruction groups. More than half of the microbiological cultures from open wounds were negative. Conclusion: Complex foot trauma is disabling injury. Neither treatment (foot reconstruction and amputation) proved to be a superior option for patients. Functional limitations were the main causes of poor quality of life. With the improvement of functional rehabilitation programs, a better outcome can be expected in the future.
Komplexe Fu��verletzungen sind schw��chende Verletzungen, die die Lebensqualit��t der betroffenen Patienten negativ beeinflussen k��nnten. Die Amputation war f��r lange Zeit die typische Behandlung f��r diese Verletzungen. Die Weiterentwicklung der chirurgischen Techniken erm��glicht heute die Fu��rettung bei der Behandlung des komplexen Fu��traumas. Mit dieser Ver��nderung hat sich die Frage gestellt, welche von den beiden Behandlungen die beste Option f��r die Patienten ist. Zielsetzung der Arbeit war der Vergleich von Lebensqualit��t und klinischen Parametern bei Patienten mit Zustand nach Amputation und Patienten mit Zustand nach Rekonstruktion des Fu��es nach komplexem Fu��trauma. Ebenso wurde auch die bakterielle Kontamination von offenen Wunden des komplexen Fu��traumas untersucht. Patienten und Methoden: In einer Querschnittsstudie wurden 26 Patienten mit chirurgischer Intervention nach komplexem Fu��trauma zwischen den Jahren 2003 und 2014 zu Fu��- und Gelenkfunktion und zur Lebensqualit��t befragt. Anwendung fanden die deutschen Versionen des Fu��-Funktionsindex (FFI-D), der foot pain scale, der foot function scale, die visuelle Analogskala zu Fu�� und Sprunggelenk, der Foot and ankle disability index (FADI), das Body image quality of life inventory (BIQI) und der foot and ankle patient satisfaction questionnaire SF 36. Informationen zu Trauma, chirurgischer Intervention, Komplikationen, Bakterienkulturen von offenen Wunden und weiterem klinischen Verlauf wurden retrospektiv aus Patientendokumentation erhoben. Patienten nach Fu��amputation wurden mit Patienten nach Fu��rekonstruktion verglichen in Bezug auf die Eigenschaften der Fu��verletzungen, die Anzahl der chirurgischen Eingriffe, aufgetretene Komplikationen, die Dauer des Krankenhausaufenthaltes und die begleitenden Polytrauma. Zuletzt wurde die Zwipp-Score-Korrelation der genannten Variablen berechnet. Ergebnisse: 22 Patienten (76,9%) erhielten eine Fu��rekonstruktion, vier Patienten (15,3%) erhielten eine Fu��amputation. Bei den genannten Parametern wurde kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen festgestellt mit Ausnahme des Zwipp-Score (p = 0,009). Die Funktionswerte waren schlechter als die Schmerzwerte. Es wurde kein signifikanter Unterschied in der Lebensqualit��t zwischen Amputationsund Rekonstruktionsgruppe festgestellt. Mehr als die H��lfte der mikrobiologischen Kulturen aus offener Wunde waren negativ. Fazit: Komplexe Fu��traumata sind schwerwiegende Verletzungen. Keine der beiden Behandlungen (Fu��rekonstruktion und Amputation) erwies sich als ��berlegene Option f��r die Patienten. Funktionelle Einschr��nkungen waren die Hauptursachen f��r eine geringe Lebensqualit��t. Mit der Verbesserung der funktionellen Rehabilitationsprogramme kann zuk��nftig ein besseres Ergebnis erwartet werden.
Databáze: OpenAIRE